Transzzsírsavak: kerüld őket, mint a leprást!

A transzzsírsavak olyan zsírok, melyek növényi olajok hidrogénezése során keletkeznek. A hidrogénezés segítségével a folyékony anyag keményebb lesz, és így készül például a közismert margarin.

Miért károsok ezek a zsírok?

Az 1950-es években fogalmazódott meg először Ancel Keyes fejében, hogy a margarinfogyasztás terjedésével megnövekedett transz-zsírsav-bevitel okozhatja a szívkoszorúér-betegségek emelkedő tendenciáját.

Eleinte az volt az általános nézet, hogy az állati (nagyrészt telített) zsírsavak károsak, míg a növényi (telítetlen) zsírok előnyösen hatnak szív- és érrendszerünk működésére. Volt is ebben ráció, de a 80-as évek végén bizonyítást nyert, hogy az igazi veszélyt nem az állati eredetű zsírok jelentik, hanem a mesterséges körülmények között keletkező transz-zsírsavak.

A veszélyek:

  • A vér jó (HDL) és rossz (LDL) koleszterin arányának kedvezőtlen irányba való eltolása
  • Triglicerid szint növekedés
  • Gyulladások léphetnek fel
  • Vérrögök keletkezhetnek
  • Inzulin-rezisztenciára hajlamosít
  • Ha étrendünk jelentős mennyiségben tartalmaz transzzsírokat, számolnunk kell trombózis és cukorbetegség kialakulásával is.

Milyen élelmiszereket érdemes elkerülni?

Bár a nagyobb margaringyártók hivatalosan felhagytak a transzzsírsavak alkalmazásával, nem árt az óvatosság. A termékek címkéjén ugyanis nem kötelező feltüntetniük, hogy tartalmazza-e ezt az összetevőt.

Viszont találkozhatunk ezzel a kifejezéssel: „hidrogénezett növényi olaj” – ekkor biztosak lehetünk abban, hogy az élelmiszer transzzsírsavat tartalmaz, és ha egy mód van rá, ne vegyük meg!

Ha a címkére az is rá van írva, hogy az összes zsírból mennyi a telített és a telítetlen, csak össze kell adni, és ha az eredmény kevesebb, mint 100, megkapjuk a transz-zsírsavak arányát.

Transz-zsírsavat tartalmazó élelmiszerek:

  • Margarinok (étkezési és sütő egyaránt)
  • Mélyhűtött élelmiszerek (levesporok, pékáruk stb.)
  • Édességek, chipsek
  • Tejbevonóval és tejmasszával készült élelmiszerek
  • Gyorséttermi ételek (hamburger, sült krumpli stb.)
  • + Fontos! A lenmagolaj is transzzsírrá alakul, ha napfény éri, vagy sütünk vele!

Magyarországon forgalomban lévő, veszélyesnek nyilvánított élelmiszerek

Az OÉTI (Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet) a napokban tette közzé azt a listát, ami több száz, hazánkban forgalomban lévő (vagy már azóta kivont, de a kutatás idején még kapható) élelmiszert vizsgált, és megállapította, tartalmaznak-e veszélyes mennyiségű transzzsírokat. A felső határ 100g zsírra vonatkoztatva 2 gramm volt, tehát az összzsír 2 százalékát alkothatják transzzsírsavak.

A legveszélyesebb, transzzsírt tartalmazó élelmiszerek:

Töltsd le innen! >>

 

 

Az omega-3 zsírsav és a testépítés

Alapvető élelmiszerek? Szemétdombra velük!

Diabetikus élelmiszerek diéta alatt?

E-számok: kell-e tőlük tartanunk?

Savasító és lúgosító ételek

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük