A súlyemelő öv használata – kinek ajánlott?

A súlyemelő öv az edzőtermek egyik legnépszerűbb kiegészítője. Sok esetben szükség lehet rá, de a funkciója manapság egy kicsit túl van már misztifikálva. Ugye ismerős látvány, amikor 40 kilós srácok súlyemelő övben végzik a koncentrált bicepsz gyakorlatot? Na, ebben az esetben egyértelmű, hogy baromság az öv használata.

 

Mi az öv haszna, és mikor érdemes feltenni?

A súlyemelő és a hozzá nagyon hasonló, de elöl-hátul ugyanolyan vastagságú erőemelő öv arra hivatott, hogy a nehéz súllyal végzett gyakorlatok közben a hasüreg összenyomásával csökkentse az alsó hátra nehezedő extrém nyomást.

Az öv átveszi a gerincmerevítő izmok feladatainak egy részét, és megakadályozza, hogy túlságosan hátrafeszüljön a háton – „magyarul” véd a hiperextenziótól. A súlyemelő öv tehát elsősorban a hát- és deréktáji sérülésektől hivatott minket megóvni. De csak akkor, ha helyesen használjuk.

Mikor lehet indokolt az öv felcsatolása?

A súlyemelő öv használatát kezdő testépítők és erőemelők számára egyáltalán nem ajánljuk. Ritka, amikor valaki már a legelső edzésein akkora súlyokat mozgat, hogy indokolt legyen övet használnia.

Másik fontos dolog, hogy a gerincmerevítő izmokat így nehezebb fejleszteni, és ez a későbbiekben sérülésekhez vezethet.

Harmadrészt: az öv használata hamis biztonságérzetet kelthet akkor is, ha rosszul végzik a nagy, összetett gyakorlatokat. Tanulj meg előbb helyesen guggolni, fekvenyomni, felhúzni, és ráérsz övet használni, ha már muszáj lesz!

Mikor jön el a megfelelő pillanat?

Ha eljutottál egy olyan szintre, amikor már elég nehéz súlyokkal dolgozol ahhoz, hogy a gerincednek is kijut a jóból, kipróbálhatod, segítségedre lesz-e egy stabil, megbízhatóan működő súlyemelő öv.

Az első néhány, kisebb súlyokkal végzett sorozathoz még nem érdemes feltenni, bemelegítéshez (mert ilyet is láttunk már) meg egyenesen marhaság. Akkor használj övet, ha a terhelés már elég nagy ahhoz, hogy fennáll a vékony jégen táncolás esélye – vagyis az, amikor vagy sikerül még egy plusz ismétlést kicsikarnod, vagy sérülésveszélyes helyzet keletkezik. Na ekkor tényleg van értelme!

Ha volt már korábban derékproblémád, akkor természetesen első az egészség, és

Hogyan használjuk?

Nem mindegy az sem, hogy hogyan tesszük fel a súlyemelő övet. Ha azt akarod, hogy védő funkcióját maximálisan kifejtse, húzd meg olyan erősen, ahogy csak bírod. Végy egy mély levegőt, és feszítsd rá az övet a hátad alsó részére, majd csatold be abba a lyukba, amelyikbe épp sikerül. Egy laza, fityegő öv semmit nem ér!

Ha az övet rosszul tetted fel, könnyen visszájára fordulhat a dolog, és csak zavarni fog munka közben. Ugye milyen idegesítő, ha mondjuk guggolás közben csúszkál rajtad, és beleütközik a mellkasodba?

Fontos azt is megemlíteni, hogy a súlyemelő öv használatának idejét igyekezz a minimumra korlátozni. Ne legyen rajtad, ha épp két széria között pihensz. Ha befejezted a sorozatot, azonnal vedd le, hogy vérnyomásod visszaálljon, és ne érezd hastájékon a kellemetlen szorítást!

 

10 hasznos tipp a nagyobb fejlődésért, nem csak kezdőknek

Mikor használjunk gurtnit?

Testépítés vagy erőemelés?

Alkar edzés – szükséges egyáltalán?

Tömegnövelő étrend

Idióták az edzőteremben