Tippek, hogy elviselhetőbb legyen az aerob edzés

Ha nyárra szeretnél elfogadható formába kerülni, lassan itt az ideje, hogy elkezdd az aerob edzéseket is. Sokan egy kalap alá veszik a kardióval, ám jobb, ha megkülönböztetjük a kettőt. A lényeg, hogy az aerob edzés sokkal kevésbé intenzív, nem kell annyira megugrasztanunk a pulzusszámunkat, és még véletlenül sem szabad érdemi izommunkát végeznünk közben. Leggyakoribb mozgásformái a gyaloglás és a kerékpározás.

Ha még új számodra az aerob edzés fogalma, itt olvashatsz róla bővebben.

Miért kell ezt “elviselni”? Hát nem elég szórakoztató önmagában?

Biztos van olyan, akit annyira kemény fából faragtak, hogy fogcsikorgatva is átvészeli ezt a monoton 40-60 percet, de mi azt mondjuk, ha van rá lehetőséged, tedd egy kicsit elviselhetőbbé. Mivel az aerob edzés lényege eleve a monotonitásban leledzik, valljuk be, borzasztó unalmas és nyögvenyelős tud lenni úgy 20-25 perc után. Még akkor is, ha nem egy helyben lépegetsz egy taposópadon.

Lássuk, milyen praktikák vannak!

Változatos helyszínek

Ugye az megvan, hogy a sima gyaloglás is legalább ugyanannyira hatásos, mint ha a teremben gyalogolsz a futógépen? Menj ki az utcára, vagy az erdőbe, rétre – épp, ami még gyalogosan elérhető.
Keress fel olyan helyszíneket, ahol már rég jártál. Nézd meg a gyermekkori házat, ahol felnőttél, vagy ahol kölyökkorodban bújócskáztatok.

Akár egy rövid ügyintézést is le lehet zavarni aerob edzés közben. Persze itt nem a sorbanállós, sorszámhúzós dolgokra kell gondolni, de például egy levelet feladni, vagy venni pár kiló húst simán elmehetsz gyalog vagy biciklivel. Az, hogy egy percre meg kell közben állni, nem fog érdemben rontani az edzés hatásosságán.

Ha már minden közeli helyszínt kilőttél, akár tömegközlekedéssel, vagy autóval is elmehetsz egy érdekesebb helyszínre, ha az 25 perc gyaloglásnál vagy tekerésnél messzebb van.

Zene, film, oktatóanyag

Edzőtermi és szabadtéri aerob edzés során is remek szolgálatot tesz egy walkman, vagy mp3-lejátszó, vagyis inkább már okostelefon. Kedvenc zenéiddel repül az idő. Érdemes ilyenkor mást hallgatni, mint súlyzós edzés közben, ezzel is sugallva, hogy ennek a mozgásformának nem szabad túl keménynek lennie. Persze ez is teljesen az ízlésedtől függ, ha te aerob közben is inkább Cannibal Corpse-t szeretnél hallgatni, csak rajta! De szólhat rádió is, bármi.

Az edzőtermek többségében már van lehetőséged tévézni is edzés közben. Míg a súlyzós edzést kimondottan zavarja, egy unalmas kerékpározás közben jó szolgálatot tehet egy érdekes film, vagy sorozat. Ami szívás ebben, hogy ritkán edzünk egy óránál többet, és nem is ajánlott egy teljes film ideje alatt aerobozni.

Van, aki annyira ambíciózus és céltudatos, hogy edzés közben is tanulna, képezné magát. Ilyenkor van ideje elővenni az oktató célú hanganyagokat, nő-felszedési tanácsokat a legnépszerűbb pickup-artistoktól.

Találj egy partnert

Egyedül unalmas, de párosan, vagy akár csapatostul egészen szórakoztató lehet végigvonulni egy útvonalon.

Az aerob edzés előnye, hogy nem kell annyira kifulladnod, hogy ne tudj beszélni. Persze az intenzitásnak meg kell lennie, de ha még épp zihálás nélkül tudtok közben beszélgetni úgy, hogy kimelegedett a hátatok, tökéletes úton jártok.

Gyaloglás vagy kerékpározás közben megbeszélhetitek a nap történéseit, de az sem kizárt, hogy nagy ötletek szülessenek ebben szűk egy órában.

Kutya

Összekötheted a kellemeset a hasznossal. Ez persze főleg a kutyának lesz kellemes, de miért is ne tehetnél a kedvére, ha még közben zsírt is égetsz. Tévhit, hogy a kertes házban élő kutyákat nem szükséges sétára vinni. Ezek a jószágok is ugyanúgy szeretnek új dolgokat felfedezni, és sokkal nagyobb a mozgásigényük, mint azt a többség gondolja.

A kutyasétáltatás nem a legprecízebbeknek való, de néha be lehet vetni monotonitás ellen. Mert ugye sanszos, hogy az eb már megtanulta, hogy ilyenkor kell kisebb-nagyobb dolgát elvégezni, ez pedig óhatatlanul megállással jár. Ha a kutyád partner ebben, és bírja a folyamatos haladást, remekül meglesztek majd. Természetesen legyen nálad zacskó, amivel a végterméket felszedheted utána!

Tűzz ki célokat

Ha még az elején vagy, és van hová emelned a tétet, próbáld egy ésszerű határig növelni az edzés mennyiségét. Találj ki új úti célokat, vagy egyszerűen csak – ha az intenzitást még nem maxoltad ki – törekedj arra, hogy gyorsabban odaérj, ahova tervezted.

Az aerob edzés nagy előnye még, hogy szinte bárhol végezhető, ahol biztosított a folyamatos haladás. Csinálhatod nyaraláskor, kirándulások alkalmával, vagy akár otthon is, ha elég nagy az udvar. Csak be ne csavarodj a végén!