Tippek a hatékonyabb erőedzésért

Franco Columbu

Mindannyiunk számára ismerős az a helyzet, amikor nincs miből motivációt meríteni, hónapok óta nem sikerült emelni a súlyokon, és a pokolba kívánjuk az edzést. Valamin változtatni kéne, de fogalmad sincs, mit rontasz el? Franco Columbu már nem mai gyerek, de okosságai még hosszú évekig hasznára válnak majd a hisztis erőemelőknek.

Ne félj a súlytól

Halott ügy, ha már előre „ráparázol”, és azon morfondírozol, mivel magyarázod majd, ha nem sikerül a kísérlet. A görcsös akarás legtöbbször kudarchoz vezet. Légy laza, és ne tojd tele a gatyádat egy kis súlytól. Féljen inkább ő tőled! A bemelegítést természetesen ne mulaszd el.

Használd az összes izmodat

Ez most nem testépítő edzés, itt nem cél az izomcsoportok izolált edzése. A gyakorlat előtt gondold végig, mely izmok fognak részt venni a mozdulatban, és koncentrálj rájuk. Felhúzásnál ne felejtsd ki a combhajlító izmodat sem, mint ahogy fekvenyomás előtt tudatosan feszítsd meg a hátadat.

Időzítsd jól az edzés előtti étkezést

Tapasztald ki, hogy mennyi idő kell az edzés előtti étkezésed után ahhoz, hogy már ne zavarjon a teli gyomrod. Nagy átlagban ez 1-2 óra lesz, de leginkább a tested jelzéseire figyelj. Ne eddz éhesen, és tele hassal sem. Az edzés előtti kaja komplex szénhidrátot és könnyen emészthető fehérjét tartalmazzon (a túró például nem jó), a zsírtól és cukroktól pedig óvakodj.

Ne eddz szokatlan időpontban

Itt ismét csak a te tapasztalataid az elsődlegesek. Ha késő délután-este vagy a legjobb formában, ne reggel 7-kor próbálj egyéni csúcsot dönteni. Ha már sok éve edzel ugyanabban az időpontban, szervezeted hozzászokik, és még pihenőnapon is tapasztalható ilyenkor némi vérnyomás- és adrenalinszint- emelkedés.

Ismerd fel, ha nem alkalmas az időpont

Lásd reálisan a helyzetet, és ha úgy érzed, nem most fogod megváltani a világot, halaszd el az edzést. Jobban jársz egy extra pihenőnappal, minthogy összeszedj egy sérülést. Legyél topon szellemileg és fizikálisan is!

Öltözz be rendesen

Az izmok, de főleg az ízületek utálják a hideget. Ha kihűlnek, drámai mértékben nő a sérülésveszély. 30 fokban sem muszáj pólóban edzeni, még akkor sem, ha a terem „menői” már félmeztelenül pózolnak. Sajnos egyre több edzőteremből lesz légkondicionált wellness center, ahol még inkább ügyelned kell a megfelelő ruházatra.

Sétálj arrébb

Ne szuggeráld a súlyt, ha épp két sorozat között vagy. Menj távolabb, tegyél egy kört a teremben, de akár ki is mehetsz a szabadba, és ha friss a levegő, néhány mély lélegzetvétel után újult erővel folytathatod a küzdelmet.

Jutalmazd magad pihenéssel

Ne feledd, az izmok (és az erő) nem edzés közben nőnek. Szenteld a hétvégét a pihenésnek, és ha hétközben lenyomtál 3-4 kemény edzést, megérdemled, hogy szombaton és vasárnap még csak gondolnod se kelljen az edzőteremre. Csinálj valami egészen mást, és meglátod, hétfő délután már alig várod, hogy markolhasd a rudat. Ahogy Arnold barátom is mondaná: „Stay Hungry” vagyis: Maradj éhes!

Egy-két tanácsot mi is megfogadunk, tégy így te is!

Testépítés vagy erőemelés?

A mellizom edzése

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük