Testépítés és vízfogyasztás – miért kell ennyit vedelnünk?

Bár a sporttevékenységet nem végző személyeknek a rendkívül informatív napi 8 pohár (1,6 liter?) vizet javasolnak, nekünk, testépítőknek/erőemelőknek ennél sokkal többre van szükségünk.

Így szól a kőbe vésett szabály: Ha edzel, igyál meg naponta legalább 20 testsúlykilogrammonként egy liter vizet. Tehát egy 100 kilós testépítőnek alaphangon 5 literre van szüksége, és erre jön még pluszban az edzés közben elfogyasztott folyadék. Na de miért is kell nekünk ilyen sokat innunk? Jobban csúszik a korty, ha tisztában vagyunk az előnyeivel.

A legegyszerűbb ok: eddig nem fogyasztottál elegendő vizet

Egy súlyzós edzést végző személy megnövekedett energiaigénye egyben megnövekedett folyadékigényt is jelent. Kiváltképp, ha olyasmit is iszol, ami dehidratál, magyarul több vizet hajt ki a szervezetedből, mint amennyit vele beviszel. Így viselkednek például a koffeintartalmú italok, vagy az alkohol.

A dehidratáció pedig gátat szab a fejlődésnek, tompa és gyenge leszel edzés közben. Felborul a szervezet ásványi anyag-egyensúlya, és teljesítményünk messze elmarad a várttól. Miért hagynád, hogy ez bekövetkezzen, amikor csak annyi a dolgod, hogy megnyitod a csapot, és már hidratálhatsz is.

Méregtelenít

De nem úgy, ahogy a természetgyógyászok okoskodnak. Ha többet eszel, több salakanyag termelődik benned. Ezek kiürítése csak megfelelő mennyiségű vízbevitellel sikerülhet zökkenőmentesen. A magas fehérjebevitel plusz terhet ró a vesékre, ami miatt egyértelmű, hogy az átlagemberhez képest akár 2-3-szor annyi vízre lesz szükségük a tökéletes működéshez. A víz fontos szerepet játszik a felesleges nitrogén, karbamid és a ketonok kiürítésében is.

Segíti a zsírvesztést

Ha nem fogyasztasz elég vizet, a vesék nem működnek rendesen. Ebben az esetben a terhelés egy részét a máj veszi át, ami akadályozza az itt zajló metabolizmust. Ennek pedig a diétád látja kárát: nem fog megfelelő hatásfokkal végbemenni a zsírégetés.

A vízfogyasztás közvetett módon is segíti a diétát, mert csökkenti az éhségérzetet. Természetesen ezzel nem koplalásra biztatunk, de ha valamilyen csaló kaját kívánnál, és most épp nem aktuális, igyál meg 2-3 pohár vizet a száraz, ízetlen, unalmas csirkemell/halfilé és zöldség mellé, és elmúlik a kínzó vágy.

Nem leszel puffadt

A közhiedelemmel ellentétben a vízfogyasztás igenis segíthet a fölös víz kihajtásában. Sokak fejében nem tiszta ez még, de tény: ha nem iszunk eleget, testünk vész-üzemmódba kapcsol, és elkezdi raktározni a vizet az extracelluláris (sejtek közötti) térben. Ettől lesz a bőröd puha és puffadt.

Kedvező hatással van az emésztésre

Ha a test nem kap elég vizet, igyekszik valahonnan belülről elvonni. E műveletnek gyakran esik áldozatául a vastagbél, ami pedig könnyen székrekedéshez vezet. A víz nagyban segíti az emésztési folyamatok működését is.

Ellensúlyozza  a magas nátriumbevitelt

Ha túl sós az étrended, két dolgot tehetsz: vagy csökkented a sóbevitelt, vagy növeled az elfogyasztandó víz mennyiségét. Lényeg, hogy optimális legyen a szervezeted nátrium-víz aránya.

Vitaminok

Egy testépítő nem hagyatkozhat az élelmiszerekben állítólag megtalálható vitaminmennyiségre. Egyre többen jönnek rá, hogy muszáj némi kiegészítés is. A vitaminok jelentős része vízben oldódik, a nagyobb dózis pedig értelemszerűen több folyadékot igényel.

Igyál vizet azért, hogy szervezeted egészségesen működjön, hogy rendben legyen az emésztésed, ne puffadjon fel a bőröd a vízvisszatartás miatt; és nem utolsósorban azért, hogy edzés közben is a maximumot nyújtsd!

 

Hogyan étkezz, ha nem edzel?

A C-vitamin tényleg vesekövet okoz?

Milyen táplálékkiegészítőt érdemes használni?

Olcsó élelmiszerek tömegnöveléshez

Léböjtkúra – Okos dolog?

A vízivás fogyaszt?

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük