Testépítés és küzdősportok

Sokak fejében nem tiszta, hogy ez a két sporttevékenység mennyire fér össze, és milyen hatással vannak egymásra, ha nem akarunk egyikről sem lemondani.

Kell-e választani közöttük?

Természetesen nem szükséges sem a testépítést, sem a küzdősportot abbahagynod a másik miatt, de azt el kell döntened, hogy melyik a fontosabb. Ha inkább nagy izmokat akarsz, a küzdősport edzések számát csökkentened kell, és nem ajánlatos súlyzós edzés napján ilyen tevékenységet végezned.

Az ökölvívás, birkózás, kick-box stb. mind remek sportok, de tartsd szem előtt azt, hogy ha ezeket űzöd, izmaid nem fejlődnek olyan ütemben, mintha csak a testépítésre koncentrálnál.

Táplálkozás és regeneráció

Ha küzdősportolsz, számolnod kell azzal, hogy sokkal több kalóriát égetsz, tehát többet is kell bevinned ahhoz, hogy izomvesztés helyett még növekedni is tudj. Emelj a szénhidrátbeviteleden, és figyeld tested reakcióját: ha stagnálsz, vagy izomtömeg-csökkenést tapasztalsz, emeld meg a napi szénhidrát adagodat 50 grammal, és várj egy hétig. Ha a testsúlyod még mindig csökken, emelj még 50 grammot, ha zsírosodást észlelsz, csökkentsd.

A küzdősport és testépítés együttesen való űzése során felmerül egy másik probléma is, ez pedig a regeneráció. Az intenzív és kimerítő súlyzós edzések után szervezetünk legalább egy napos pihenőt igényelne, de mivel ilyenkor hódolunk a másik sport iránit szenvedélyünknek, nem lesz tökéletes a regeneráció. Egy aerob edzés ugyan semmiféle kárt nem okoz, de a legtöbb küzdősportban izmainkra is szükség van, és az intenzitás sokszor eléri a kardióedzés tartományát.

Ahhoz, hogy a regenerációd maximális legyen, próbálj többet aludni éjszaka, és ha van rá módod, napközben is pihenj le, akár csak fél-egy órára. Használj nagy dózisú multivitamin kiegészítőt, és vidd fel a napi C-vitamin adagodat 5 grammra. Hasznos, ha edzés után glutamint és BCAA-t is keversz a turmixba.

De miért olyan izmosak egyes bokszolók, birkózók?

Joggal teszik fel ezt a kérdést a laikusok. Az igazság az, hogy egyáltalán nem rendelkezik minden küzdősportoló jelentős izomtömeggel, már csak azért sem, mert súlycsoportok vannak, és senki sem akar 91 kilósan, súlyfelesleggel (legyen ez akár izom, akár zsír) nehézsúlyú versenyzőkkel bokszolni, mikor egy kilóval könnyebben már egy súlycsoporttal lejjebb versenyezhet.

Az igazán nagydarab, átlagon felüli izomzatú sportolók azon szűk körbe tartoznak, akik eleve izmos testalkatúak, és nem esik nehezükre pár kiló izmot felszedni, ha esetleg feljebb akarnak lépni egy súlycsoporttal.

Téves tehát az a nézet, mely szerint, ha küzdősportot űzünk, de nincs kivételes genetikánk, számottevő izomzatra tehetünk szert.

Ha ősz, akkor tömegnövelés

Felesleges gyakorlatok, melyekkel csak az idődet vesztegeted

Elhanyagolt izmok – lehet, hogy ezért stagnálsz?

Kell-e bukásig edzeni?

Xtreme Gain – a kockahas átverés

Vélemény, hozzászólás?