Kell-e kihagyást tervezni?

Van egy olyan álláspont, hogy néha be kell iktatni 1-2 hetes pihenőket a súlyzós edzést végzőknek.

E felfogás képviselői többnyire arra hivatkoznak, hogy a kihagyás után új lökést kap a testünk, és nagyobb fejlődés érhető el. Attól is tartanak, hogy túledzés veszélye áll fenn, és ez, mint tudjuk, negatív hatással van az izom- és erőnövelésre. Valójában ez az elmélet inkább a munka megúszásának tűnik.

Miért nem érdemes ezt előre eltervezni?

Több mint két évtizedes edzőtermi múltamból (és jelenemből) ugyanis ráébresztett egy fontos dologra: a kihagyás jön magától, nem kell betervezni.

Az élet hozza magával azokat az eseményeket, amelyek időről időre, – de optimális esetben azért nem túl nagy gyakorisággal – lehetetlenné teszik az edzést.

Előfordulhat komolyabb sérülés, betegség, bekövetkezhet haláleset, szakítás, munkahely elvesztése

– és még egy rakás olyan esemény, amelyek akkora csapást mérnek testünkre és lelkünkre, hogy az utolsó dolog, ami ilyenkor eszünkbe jut, hogy lemenjünk az edzőterembe.

Szóval eltervezed, hogy most csak úgy kihagysz két hetet, mert miért ne? Erőd teljében vagy, fejben is oké minden, de muszáj, mert a Józsi is így csinálja?

Ne tedd, mert az élet MINDIG hozza magával azokat az alkalmakat, amikor nem tudsz majd edzeni!

Mikor jobb, ha inkább kihagyod az edzést?

Egyszerű a válasz: ha fontosabb dolgod van. Ha számodra nem kiemelkedően fontos, hogy fejlődj, akkor sorold nyugodtan hátrébb a sportot, és csináld, amihez kedved van. De ilyenkor ne sírj, ha nem jönnek az eredmények.

Ha elhivatottabb vagy, azt tanácsoljuk, csak akkor hanyagold az edzést, ha az a fejlődésed szempontjából előnnyel jár. Például fontosabb, hogy felépülj egy sérülésből vagy betegségből, vagy megoldódjanak az anyagi problémáid.

A depresszió ellen is bevethető

Fentebb írtuk, hogy esetenként a lelkiállapotunk sem teszi lehetővé, hogy edzeni menjünk. Viszont ha a depressziós, vagy szorongásos és egyéb nyavalyák krónikussá válnak, a sport igenis segíthet ezekbők kilábalni. A kezdeti sokk után valahogy vedd rá magad, hogy elkezdd, és meg fogsz lepődni, mennyivel jobb kedved lesz akár egy könnyed, átmozgató edzés után is.

Sok esetben a sport az egyik legjobb gyógyszer, ha ésszel használjuk!