Szentségtörés-e, ha néha kimarad az edzés?


Egy testépítő nézeteivel szöges ellentétben áll az edzés kihagyása. Hiszen ez a súlyzókkal, gépekkel, esetleg saját testsúllyal végzett mozgásforma adja meg a kellő stimulust izmainknak ahhoz, hogy növekedjenek.

Sokan kérdeztétek már, hogy milyen időközönként kell szünetet tartani, mikor érdemes beiktatni 1-2 pihenőhetet. Nos, az a helyzet, hogy ha nincs rá különösebb okod – a lustaság nem az -, ne szüneteltesd az edzést. Szinte biztos, hogy lesz majd olyan helyzet, amikor rajtad kívül álló ok miatt nem tudsz edzeni. Ez nem keverendő össze a hülye kifogásokkal.

Melyek tehát a legális indokok, amik feljogosítanak arra, hogy kihagyd az edzést?

Betegség

Teljesen egyértelmű. Ha beteg vagy, jobb, ha otthon maradsz. Talán egy kis nátha még belefér, ha a közérzeted nem rossz, de ha lázas vagy, semmiképp se menj edzeni. Nem alkotnál maradandót, és a gyógyulásodat is csak lassítanád, mert az edzés jelentős terhelést ró az immunrendszeredre is.

Ha fertőző betegséged van, gondolj a többiekre is! Te sem örülnél, ha valaki a teremben ilyen állapotban kérdezné meg a fekpadnál: „Hány szériád van még?”, és közben letüsszentené a hajadat.

Komoly sérülés

Az ízületi és izomsérülések sajnos szerves részei a testépítő sportnak. Bár ezek többsége alapos bemelegítéssel és fokozott terhelésnöveléssel kiküszöbölhető, bizony megesik, hogy lesérül egy adott testrészünk.

Ilyenkor lehet kísérletezni a körbeedzésével, tehát egyedül a sérült részt pihentetjük, a többire – lehetőségeinkhez mérten – végezzük a szokásos edzést.

Előfordulhat olyan sérülés is, amit muszáj ágyban fekve, vagy legalábbis kíméletesen kezelned. Furcsa is lenne, ha valaki törött lábbal állna neki fekvenyomni. Bár itt a lábunk messze nem tartozik a célizmok közé, a támaszték hiánya elkerülhetetlenül rontani fog a teljesítményen.

Nem tanács edzeni lumbágóval, vagy egyéb komolyabb derékproblémával sem. A derék és a belső hátizmok állandó stabilizáló feladatokat látnak el, és ha ilyenkor többletterhelést kapnak, akár gerincsérv is lehet a dologból.

Ugyanez vonatkozik a túledzettségre is. Inkább pihenj pár napot, vagy akár hetet, minthogy elkezdj visszafele fejlődni, és sérüléseket összeszedni.

Kialvatlanság

Ha nem aludtál eleget, nem csak fizikailag vagy mélyen az optimális teljesítőképességed alatt. Tompább vagy, és ez negatívan befolyásolja az agy-izom kapcsolatot. Gondolj csak bele: álmos vagy, ásítozol, támolyogsz. Jobb esetben kézisúlyzókkal dolgozol, melyek egyszerűen csak kihullanak a kezedből – az edzőtársaid nagy derültségére. De ha mindez egy nagy súllyal végzett guggolópiramis csúcsán jelentkezik, hatalmas kockázatot vállalsz, és komoly sérülést szedhetsz össze.

Kialvatlanul ritkán dőlnek egyéni csúcsok. Edzés helyett iktass be ilyenkor egy extra pihenőnapot, és meglátod, tested és lelked egyaránt hálás lesz érte.

Munka, üzleti út, nyaralás

Van az úgy, hogy összegyűlik a rengeteg meló, és egyszerűen képtelen vagy másfél órára is elszakadni tőle. Ha a munkád egyébként összeegyeztethető az edzéssel, de ha néha a helyzet úgy kívánja, és anyagilag is jól jársz, nyugodtan sorold hátrébb az edzést, és koncentrálj a sürgősebb feladatokra.

Ha multinál dolgozol, és évente néhány hetet más településen, vagy akár más országban kell töltened, nagy butaságot csinálsz, ha az edzés bizonytalansága miatt visszautasítod. Sokkal fontosabb, hogy tapasztalatokat gyűjts, ismerkedj és építsd a karrieredet – melynek segítségével később több pénzt kereshetsz, és könnyedén finanszírozni tudod az egyébként nem drága testépítő étrendet, edzőterem-bérletet, miegymást.

Ugyanez vonatkozik a nyaralásra is. Nyugodtan utazz el 1-2 hétre, és az sem gond, ha eszedbe sem jut az edzés. Minél jobban elterelődnek a gondolataid, annál inkább ki leszel majd éhezve a vasak csörgésére.

A lényeg tehát: ha értelmes, hosszabb távon megtérülő cél vezérel, ne legyen lelkiismeret-furdalásod, ha kihagysz néhány edzést. Csak rendszert ne csinálj belőle.

Hogyan étkezz, ha nem edzel?

A túledzés jelei

Gynecomastia – a betegség okai és kezelése

Ha ősz, akkor tömegnövelés

Felesleges gyakorlatok, melyekkel csak az idődet vesztegeted

Napi két edzés túledzettséghez vezethet?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük