Mit csináljak, ha nincs kedvem edzeni?

Mindannyiunkkal előfordul, hogy – bár valódi akadályozó tényező nincs – a hátunk közepére sem kívánjuk az aznpai edzést.

Egyszerű lustaság, kiégés, esetleg nem megfelelő célok okozzák ezt? Igazából a probléma gyökerét lesz majd érdemes felkutatni, de ha hirtelen tör ránk a gyilkos érzés, gyorsan, tűzoltásszerűen kell cselekedni. Szóval van itt néhány tipp arra az esetre, ha tudatalattid megmakacsolná magát, és arra igyekezne terelgetni, hogy hagyd ki nyugodtan a mai edzést, ráérsz bepótolni holnap, vagy két nap múlva.

Tényleg jobb lesz utána? Mérlegelj

Lesz így 1-2 szabad órád, amit lehet, hogy hasznosan töltesz, de még valószínűbb, hogy kényelmetlenül fogod érezni magad az elbliccelt edzés miatt. Főleg, ha mindig ugyanabban a napszakban edzel, tested hozzászokott a terheléshez, és simán lehet, hogy nem találod a helyed majd. 

Edzés okosan

Meg aztán gondolj arra is, hogy edzés után milyen jól érzed magad a felszabaduló boldogsághormonok miatt. Nem kell ezért órákat szenvedni, csak kezdd el, és már az első percekben érezni fogod a változást. 

Mit veszíthetsz, ha nyomós indok nélkül hagysz ki edzést?

Vizsgáld felül, hogy mennyire komolyak a céljaid, és mennyi idő alatt van racionális esélyed arra, hogy teljesítsd őket. Ha versenyszerűen űzöd akár a testépítést, akár az erőemelést, és nem vagy durván túledzett állapotban, egy kihagyott edzésnap is visszább vethet a fejlődésben. Még inkább igaz ez, ha genetikai határaid közelében jársz már, és minden gramm izomért vagy plusz ismétlésért kőkeményen kell melóznod. Még mindig lazsálni akarsz?

Ki vagy égve? Változtass!

Ha már unod a monoton edzéseket, és megcsömörlöttél attól, hogy mindig ugyanazokat a gyakorlatoka végzed ugyanazokkal a súlyokkal és ismétlésszámokkal, vigyél némi változatosságot az edzésedbe. Ha eddig nagy súlyokkal csináltál kevés ismétlést, próbáld ki, milyen kisebb súlyokkal pumpálni, vagy épp fordítva. Ha már régen maxoltál, próbáld ki most, mennyi az egyismétléses csúcsod guggolásban, felhúzásban vagy fekvenyomásban. Garantáltan plusz motivációt kapsz.

Alvás, testépítés

Ne akarj megfelelni

Elsősorban a saját elvárásaidról van itt szó. Ugye, állandóan azt olvasod, hallod, hogy edzésről edzésre fejlődni kell, emelni a súlyokon és az ismétlésszámokon. Ha ez számodra terhet jelent, és már évek óta legfeljebb stagnálsz, gondolj arra, hogy mit értél el eddig. Bizony, egy sok év munkájával felépített fizikum megtartásához is melóra van szükség, nemhogy még továbbfejlődni. A semminél minden jobb, ezért hát tudatosuljon benned, hogy akkor is hasznos dolgot teszel, ha adott edzésen a szokásos súlyok alatt maradsz.

Legyen, aki rugdos

Egy jó edzőpartner nemcsak akkor felbecsülhetetlenül hasznos, amikor mögötted áll, ha fekvenyomsz vagy guggolsz, hanem akkor is, ha némi motivációra van szükséged. Legszívesebben bekuckóznál a kicsyddel egy romantikus fimre? Rossz ötlet, ha edzőtársad épp az ajtót veri, hogy induljatok egyéni csúcsot dönteni.

 

Jutalomfalat

Ha nincs kedved edzeni, de közben azt is érzed, hogy ha kihagyod az edzést, akkor később megbánod, lendülj át a holtponton egy jutalom ígéretével. Edzés után úgyis lemerültek a glikogénraktáraid, nem nagy gáz, ha eszel valamit, amiben egyszerű szénhidrát, urambocsá cukor is van. De jutalmazhatod magad igazából bármivel, akár partneredet is megkérheted, hogy ha rendesen elvégzed az edzést, simogassa meg a kobakodat (értsd: szexeljen veled egy orbitálisat).

Amikor nincs ellenszer

A lustaság, fásultság ellen hatékonyak lehetnek a fent említett praktikák, de az élet néha hoz olyan eseteket, amikor tényleg jobb, ha kihagyod az edzést. Ide tartozhat egy komolyabb, nem körbeedzhető sérülés, haláleset a családban/baráti körben, betegség, vagy bármilyen életbevágó dolog, amikor sürgősen szüksége van rád valakinek és fordítva. 

A lényeg tehát: ha menthető a dolog, próbáld rávenni magad az edzésre, mert meg fogod bánni, ha elblicceled. Ha nincs komoly indokod a kihagyásra, kapcsolj gép üzemmódba, és végezd el a munkát hősiesen. Később még hálás leszel saját magadnak az állhatatosságodért!