Mire jó az l-karnitin?

Diétázók előszeretettel egészítik ki étrendjüket l-karnitinnel, abban a reményben, hogy hatékony segítséget fog nyújtani a makacsabb zsírrétegek eltávolításához. Mások kifejezetten ettől az anyagtól várják a csodát, és az étrendjükre vajmi kevés figyelmet fordítanak, és végül vannak olyanok is, akik tömegnövelő ciklusban használják, hátha visszafogja valamelyest a zsírosodást. 

A táplálékkal kell bevinnünk

Az l-karnitin (4-N-trimetil-hidroxi-vajsav) egy olyan aminosavszármazék, melyet szervezetünk is elő tud állítani. Ez viszont a napi 250-400 mg-os szükségletünknek csak töredéke, ezért fontos, hogy mindennapi táplálékainkkal elegendő mennyiségű l-karnitint fogyasszunk. Raktározása leginkább a vázizomzatban történik, de jelentős mennyiséget tárol belőle a máj, a szív, a vesék és az agyunk is.

 

Legfontosabb forrásai az állati eredetű élelmiszerek között keresendők, nézzünk párat:

Mg/100 g

Rák: 900
Birka: 210
Kecske: 170
Bárány: 78
Marha: 70
Birkaszív: 50
Sertés: 30
Nyúl: 21
Marhaszív: 20
Nyúlmáj: 10
Szárnyas: 8
Sertésmáj: 5
Almaszósz: 3,1
Paradicsom: 2,9
Marhamáj: 2,5
Tehéntej: 2,5
Tyúktojás: 0,8

Így segít az l-karnitin a zsírégetésben

Az l-karnitin elsődleges szerepe, hogy a hosszú szénláncú zsírsavakat átjuttassa az izomsejtek falán. Miután a zsírsavak az izomsejtbe kerültek, itt elégnek, ami a szervezet számára fontos energia felszabadulásával jár. Ez az oxidációs folyamat pedig nem jönne létre, ha az l-karnitin nem szállítja helyükre a zsírsejteket. Nem lehet elégszer ismételni, hogy a hatékony zsírégetés csak precíz diéta és megfelelő mozgásformák (aerob és súlyzós edzés) kombinálása esetén fog megvalósulni. Ha ezekre nem ügyelsz, és csak magától az l-karnitin szedésétől várod a csodát, pofára fogsz esni. Többen kérdeztétek már, hogy tömegnövelő ciklusban érdemes-e használni a zsírosodás csökkentésére. Nos, ebben nem valószínű, hogy segíteni fog, de az egyéb kedvező élettani hatásai miatt nem rossz, ha beviszel napi 1-2 grammot – persze ha a pénztárcád is engedi.

Mi mindent köszönhetünk még az l-karnitinnek?

  • Kedvező hatással van az izmok erőnlétére
  • Segíti a súlyzós edzés utáni regenerációt
  • Csökkenti az izomlázat
  • Kulcsszerepe van az egészséges szívműködésben
  • Kedvezően befolyásolja a sperma minőségét és a spermiumok számát
  • Mérsékli a potenciaproblémákat
  • Jó hatással van a közérzetünkre
  • Lassítja a sejtek öregedését
  • Kedvező hatással van az időskori demenciára
  • Csökkenti a cukorbetegség esetén jelentkező perifériás idegrendszeri zavarokat
  • Jótékony hatással bír a pajzsmirigy-túlműködésben szenvedőkre

Mennyit fogyasszunk belőle?

Naponta maximum 2 gramm az a mennyiség, ami még biztosan felszívódik. Ha zsírégetés a cél, érdemes ezt a 2 grammot több kisebb adagra osztani, és az l-karnitin bevitelét a napi sporttevékenységekhez igazítani. Túladagolási tünetekről egyelőre nem érkezett hír. Mindenképp fogyasszunk egy jelentősebb adagot éhgyomorra és mozgás előtt fél-egy órával.

Az l-karnitin nem csodaszer, és nincs drasztikus, azonnali hatása. Hosszú ideig kell alkalmazni, és ha több hónapig használjuk, már megbizonyosodhatunk róla, hogy érdemes volt-e kipróbálni.

A megfelelő eredmény érdekében célszerű kolin tartalmú zsírégetőkkel kombinálni, valamint mérsékelt mennyiségben a koffein és a zöld tea is erősíti a hatását.

Ha szervezetünk hiányt szenved l-karnitinből, az alábbi tünetekre számíthatunk:

Az l-karnitin hiánytünetei:

  • Szív, máj és az izomzat zsíros degenerációja (lipidózis)
  • Szívbetegségek, szívritmuszavarok
  • Májcirrózis, és egyéb májműködési zavarok
  • Fáradékonyság, izomgyengeség
  • Gyenge immunrendszer
  • Az állóképesség és a regenerációs képesség romlása
  • Gyerekek esetében növekedési zavarok jelentkezése

Összefoglalás

Az l-karnitin fontos szerepet játszik a zsírégetésben azáltal, hogy a mitokondrium membránjában elhelyezkedve, közvetett módon segíti a zsírok energiává alakulását. Kolin tartalmú zsírégetőkkel és koffeinnel érdemes kombinálni, hogy megfelelő hatást érjünk el vele. Ezen kívül számos kedvező élettani hatás is jellemzi, melyeket klinikai tesztekkel igazoltak.

 

Diétás étrend

Elcseszett diétám krónikája – Tanulj belőle!

A világ legegyszerűbb körete

Forskolin – zsírégető a „javából”!

Kamu fogyasztószer – egy belgyógyász észrevételei

Hizlaló ételek – Tényleg ilyen egyszerű kérdés ez?

Lehet-e fogyni koplalással?

A diéta alapszabályai

 

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük