Mindegy, csak dolgozni ne kelljen!

Már lassan két évtizede nyílik alkalmam testközelből figyelni ezt az egész testépítés-erőemelés-fitnesz sportágat, és egyre biztosabban állíthatom, hogy a dolgok rossz irányba haladnak. Míg 15-20 éve egy kezdő számára az edzőtermi látogatás után másnap garantált volt a gyilkos izomláz, ma már számos olyan tevékenységet végezhet, melyek nem okoznak csúnya, bibis mikrosérüléseket, és megóvják hímestojás kis testét attól, hogy igazán hatékony munkát végezzen.

 Csak dolgozni ne kelljen

Meg ne erőltesd magad, fiam!

A mai edzőtermek többsége nem tekinthető homogén, csak vasakat és szabadsúlyokkal nem helyettesíthető gépeket felvonultató helynek. Érthető ez, hiszen a testépítő és erőemelő sport csak egy viszonylag szűk, de annál elszántabb szegmens érdeklődését képes huzamosabb ideig fenntartani. Mert felkelteni milliók figyelmét sikerül – leginkább január első két hetében, illetve éghajlattól függően, a strandszezon előtt 3-4 héttel. Mivel a legtöbb kezdő mindent azonnal akar, néhány hét után, még relatíve jó fejlődés mellett is csalódottan hagyja abba a súlyzós edzést, és önigazolást keresve: „Á, nem is akartam én műizmokat, inkább leszek kisebb, de az valódi izomzat lesz”.

Ebből az intelligens okfejtésből az következne, hogy létezik műerő is. Tehát amit súlyzós edzéssel érünk el, az nem igazi, mert…

Na miért? Mert neki nem sikerült! Hülye volt hozzá, türelmetlen, és most már kézzel-lábbal próbálkozik elhitetni velünk, hogy a fegyencedzés során kifejlesztett kisebb és gyengébb izomzat valójában nagyobb és erősebb.

Következő héten már azzal jön, hogy a TRX kötelek húzgálásával jobb fizikum építhető, mint a súlyzós edzéssel. Persze, ez a köteles bohóckodás sokkal kevésbé csinálja ki az embert testileg és pszichikailag, mint egy guggolás vagy felhúzás, így értelemszerűen a kevésbé elszánt egyedek ezt preferálják. Később rájönnek, hogy jelentős izomtömeget ezzel sem tudtak felépíteni, és ekkor jön a szokásos duma, hogy ők nem is akartak.

Nem egyszer hallottam már idiótákat az izmok árammal való stimulációjáról áradozni. Állítólag csak néhány „kezelés” kell, és több hónapos kemény edzésmunkát lehet vele kiváltani. Nos, aki így akar izmos lenni, az csúnyán ráfázik, mert az égvilágon semmilyen eredménye nem lesz. Természetesen a tévedését nem fogja bevallani, inkább azt fogja hajtogatni, hogy ugyan csak 0,02 kg izom jött fel rá, de az viszont „minőségi”.

Nők

A női vonal még inkább elfajzott. Már ott tartunk, hogy hetente találkozom új fitnesz mozgásformákkal, melyek mind azt hirdetik, hogy milyen szórakoztatóak, milyen szuper csapat jött össze, és mennyire kellemes a hangulat. A tapasztaltabbak nem fognak bedőlni ennek, de mindig akad egy rakás tudatlan, aki azt hiszi, hogy a fogyás (mert a legtöbb nőnek ez a célja) pusztán szórakozás.

Az igazság ezzel szemben az, hogy a diéta mellé olyan sporttevékenység szükséges, ami képes megvédeni az izomzatot, és mellé a zsírt is hatékonyan égeti. Erre pedig továbbra is csak a súlyzós és aerob edzés kombinációja alkalmas. Hát igen, ezek nem nyújtanak olyan „felhőtlen szórakozást”, mint például egy zumbaóra, de hatékonyságban messze felülmúlják.

Nem mellékesen jóval olcsóbbak is, hiszen az aerob edzés (gyaloglás, kerékpározás mérsékelt tempóban) lábakkal rendelkezők számára ingyenesen elérhető. Csak tenni kellene pár lépést, és nem elmenekülni a munka elől. Mert a sportban hatványozottan igaz a bölcsesség: amennyit befektetsz, annyit profitálsz belőle.

Sz.

 

A megélhetési fitneszoktatók országa lettünk

A gyors fogyás titka

Spinning – Ha mindenáron izmot akarsz veszíteni

GFlex edzés – izmot épít és zsírt éget?

Harcosok étrendje – testépítőknek hatásos?

Szezonális gyúrósok, avagy miért ekkora az edzőtermi lemorzsolódás?

Vélemény, hozzászólás?