Miért van elhízva a magyar lakosság?

Hurrá, nálunk él a legtöbb dagadék a kontinensen! Magyarország a világon a harmadik, Európában pedig az első helyen áll az elhízottak aránya alapján felállított listán – közölte a Magyar Obezitológiai és Mozgásterápiás Társaság. Hazánkat világszinten csak az Egyesült Államok és Mexikó előzi meg.

Világszerte problémát jelent az elhízás, mely jellemzően a fejlett országok betegsége. Nem túlzás a szó, hiszen egy túlsúlyos személy szervezetében egy normál testsúlyúhoz képest többszörösére nő a szív- és érrendszeri betegségek, a diabétesz és a legtöbb daganatos megbetegedés kockázata.

 

Mit rontunk el mi, magyarok?

A válasz persze összetettebb annál, minthogy itt néhány mondatban össze tudjuk foglalni. Sok szerencsétlen tényező játszik össze, egyénenként változó dominanciával.

A megfelelő oktatás hiánya

Itt már korábban kifejtettük, hogy a megannyi felesleges tantárgy mellett az általános iskolákban még mindig nem fordítanak szinte semennyi energiát arra, hogy a diákok legalább nagyjából képben legyenek az egészséges életmód fő csapásaival kapcsolatban.

Amíg ott tartunk, hogy a decinként 4-5 gramm cukrot tartalmazó tej „egészséges”, és szinte minden gyerek finomlisztből készült kenyérszeletek közé helyezett felvágottat (zsírt, jobb esetben némi szójával kiegészítve) hord tízóraira, majd ebédre megeszi a menzán a krumplistésztát – tehát a nap felében még nem vitt be teljes értékű fehérjét – elég nehéz lesz átformálni milliók gondolkodását.

Berögzül a sok butaság, és minél idősebb az illető, annál kevésbé hajlandó változtatni az életmódján.

Egészségesnek hitt élelmiszerek? Tudd meg, mivel vernek át >> 

 

Mozogni luxus

Végeztem egy kis minikutatást ismerőseim között. Arra az egyszerű kérdésre kellett válaszolniuk, hogy „Te mit sportolsz?”

Vicces válaszok érkeztek:

„- Karra gyúrok – fél kilós söröskorsókat emelgetek.” (Hát igen, hazánkban a férfiasságnak ez a mércéje, nem pedig az, hogy kihozd a maximumot a testi adottságaidból)

„- Á, nincs nekem arra időm.” (Nincs napi 45 perce, de a Facebookon esszéket ír az élet nagy igazságairól)

„- Otthon tornázom XY aerobik DVD-jére.” (Na jó, de akkor miért kérdezed meg havonta, hogy nem tudok-e valami tuti módszert a „fogyásra”, szigorúan izzadságmenteset?)

“-5 évig versenyszerűen sportoltam, de abbahagytam” (Szomorú, hogy az egészségmegőrzés és a jobb kinézet nem jelent elég motivációt)

Nem túlzás kijelenteni, hogy Magyarországon egyszerűen nincs kultúrája az egészségmegőrzés céljából végzett sporttevékenységeknek. Mindössze egy szűk, maximum néhány tízezres réteg lehet az, akiben már tudatosult, hogy rendszeres testmozgás nélkül nincs tartós egészség sem.

 

Kritikán aluli táplálkozási szokások

Képtalálat a következőre: „debreceni páros”

A gyorséttermi kaján élő amerikaiakon kívül gyakorlatilag nincs más nemzet, amelyik ennyire szar konyhával „dicsekedhetne”, mint a magyar  – juj, ez most szentségtörés volt, hisz a divatos ideológiai irányzat szerint ami magyar az csak jó lehet (hát a nagy lófaszt). Sikk, és menő dolog szeretni a hazai ízeket, de az a helyzet, hogy a mozgásszegény életmód mellé ezek az ételek a méreggel egyenértékűek. Gyakorlatilag nem létezik olyan hungarikum, vagy csak szimplán magyaros étel, amelyről elmondhatnánk, hogy egészséges.

Vagy túl zsírosak (és ez még a jóval kisebbik gond), mint például a nevezetes pörkölt, a gulyás, csülök stb., vagy a szervezet számára haszontalan, elhízást segítő finomlisztből készülnek – péksütemények, palacsinta és a többi.

Alig akad olyan, akit legalább zárójelesen, de érdekelné, hogy milyen, és mennyire hasznos tápanyagokat tartalmaz az étel, amit megeszik. Lényeg, hogy finom legyen, aztán jönnek a nyavalyák, és életmódváltás helyett a rengeteg gyógyszer.

 

Az orvosok sem mindig partnerek

Elég ritka, szinte példa nélküli, ha egy kórosan elhízott személy orvosától normális táplálkozási útmutatást kap. Mivel a legtöbb doki nem kap megfelelő kiképzést a táplálkozás alapjairól, gyakran hajmeresztő marhaságokat tanácsolnak szerencsétlen betegeiknek.

Néhány megtörtént eset:

– A kenyeret cserélje le kiflire vagy zsemlére, és akkor fogyni fog! (Szóval ha a finomlisztet más alakzatban sütjük ki, már nem ugyanaz lesz a beltartalma? Sütök egy súlyzó alakú fánkot, hátha izmosabb leszek, a szomszéd szőke macát meg egy fütyi formájú kiflivéggel lepem meg…)

– Ne egyen húst, mert az hizlal! (Atyaég, mekkora debil! A már így is rossz izom/zsír arányú szervezetet fosszuk meg a legfontosabb tápanyagtól, a fehérjétől. Hadd legyen még kevesebb izom, hogy még könnyebben tudjon zsírt felhalmozni.)

– Ne szedjen 60 mg-nál több C-vitamint, mert VESEKÖVE LESZ!!! (Azt persze eszébe sem jut megkérdezni, hogy az illető naponta mennyi vizet fogyaszt.)

 

Nehéz ügy, de nem reménytelen. Te is segíthetsz tudatlan embertársaidon azzal, hogy megosztod az alábbi felvilágosító cikkeinket:

 

Diétás étrend

Mintaétrend diétázó nőknek

Mintaétrend lassú felszívódású szénhidrátokkal

A 10+1 leggyakoribb diétás tévhit

Célok nélkül edzel? Sok jóra ne számíts!

Kalóriaszámlálás? Felejtsd már el végre!

Narancsbőr? Irány diétázni!

Nem hiányzik valami az étkezéseidből?