Miért nem tud egy nő „túl izmos” lenni?

Ha nő vagy és fogyni szeretnél, de tartasz az ehhez nélkülözhetetlen súlyzós edzés nem kívánt “mellékhatásától”, most megnyugtatunk.

Ahhoz, hogy zsírt veszíts, izmokra van szükséged. Ez megkerülhetetlen. Ha diétázol, és az aerob edzés mellé nem végzel súlyzós edzést, az eredményeid meg sem közelítik majd azokét, akik legalább heti 2-3 alkalommal súlyzóznak is.

„De én nem akarok túl izmos lenni, mert az olyan csúnya” – hangzik el ilyenkor a legtöbb nő szájából. Enyhén szólva vitatható az a kijelentés is, hogy az izmok „csúnyák”, de most hunyjunk szemet e tévképzet fölött, és lássuk, miért nincs okod aggodalomra.

„Csak az alakomat akarom formálni, nem izmokat építeni”

Alapdolgokkal nincs tisztában az, aki ilyet mond. Az alakunk formáját az izomzat adja. Izmok nélkül egy puha, redős paca lennénk – magyarul csont és bőr. Főleg jó sok bőr, vagyis zsír. A zsírréteget nem tudjuk dolgoztatni, mert ez a mozgásban nem vesz részt.

Tehát ahhoz, hogy formásabbak legyünk, egyszerre lesz szükségünk jobb izomtónusra, és kevesebb zsírra. Előbbihez pedig elengedhetetlen a súlyzós edzés.

Legtöbbször a férfiaknak sem sikerül

A nagy izmok után sóvárgó személyek zöme férfi. Ha mindent bevetnek a cél érdekében – tökéletes étrend, kemény edzés, megfelelő mennyiségű pihenés – akkor is vajmi kevés esély van arra, hogy túl nagyok legyenek. Legfeljebb akkor, ha szteroidokat vagy növekedési hormont (vagy mindkettőt) használnak, de az így megszerzett izmok a doppinghasználat befejeztével hamar eltűnnek.

Csak a legjobb genetikai adottságokkal megáldott férfiakat fenyegeti az a „veszély”, amitől szinte az összes nő tart. Pedig ha tudnák, milyen hátrányokkal indulnának, ha nem lenne a testépítésben női és férfi kategória…

Tesztoszteron nélkül nehezen megy

Túl izmos

Az izmok növekedésének fontos előfeltétele a megfelelő tesztoszteronszint. Ez a hormon a férfiak szervezetében 10-15-ször akkora koncentrációban fordul elő, mint a nőkében. Könnyen kiszámolható, hogy ha csak a tesztoszteron mennyisége számítana, a nők már ekkor is 10-15-ször nehezebben tudnának izmot építeni.

A női testben épp elegendő tesztoszteron van ahhoz, hogy a meglévő izomzatot fenntartsa, és a mindennapi tevékenységeket el lehessen végezni. De az izmok növelése piszok nehéz, és nem csak a tesztoszteron viszonylag alacsony szintje miatt.

Kevesebb izomsejt

A női test ráadásul lényegesen kevesebb izomsejtet tartalmaz, mint a férfiaké. Alapból magasabb a testzsírszázalékuk is, tehát maga a testösszetétel sem kedvez az izomnöveléshez. Ne feledjük, hogy a modern ember földtörténeti léptékben mérve még igencsak fiatal, és néhány ezer évvel ezelőtt a nők napi feladataihoz nem volt szüksége jelentős izomtömegre.

Akiknek sikerül

No de számos olyan hölgy létezik, akik impozáns méretű izmokkal riogatnak minket, és mindezt egész jó kondícióban, viszonylag alacsony testzsír mellett teszik. Hogy lehet ez?

A válasz természetesen a doppingszerek használatában keresendő. Sajnos ma már a fitneszmodell és egyéb kevéssé izmos kategóriák versenyzői körében sem ritka a szteroidok vagy a növekedési hormon használata, de testépítő nők esetében egyenesen megkerülhetetlen. Természetesen még így sem közelítik meg a férfi top-testépítők szintjét, ráadásul a tiltott szerek használatával együtt járó mellékhatások is könnyen kiütköznek. A legtöbb női testépítőn felismerhető a szteroidok androgén hatásának köszönhető elférfiasodás, és persze nem elhanyagolandó az egészségkárosító hatásuk sem.

Tehát a lényeg: ha nem használsz anabolikus szteroidokat, növekedési hormont, vagy bármi más tiltott szert, esélyed sincs arra, hogy „túl izmos legyél”.

Esti mese: A zsír átalakul izommá?

Mennyi ideig tartson egy edzés?

A táplálékkiegészítő egyenlő a droggal!

Edzéssel kapcsolatos tévhitek

Biztos, hogy mindent megteszel a növekedésért?