Miért „működnek” az ésszerűtlen diéták?

Indíthatunk mi hadjáratot bármelyik csodadiéta, idióta fogyókúrás módszer, vagy testsúlycsökkentő ráolvasás ellen, ha mindig akad egy Mancika, aki megmagyarázza, hogy neki (szomszédasszonynak, ángyomnak) bevált, és leadott vele x kilogrammot. Az x értéke általában nem túl magas, szinte mindig 10 kiló alatt mozog.

 

 

Akkor tehát mi vagyunk a hülyék, és ezentúl Mancika írja majd a cikkeket?

Szó sincs erről. Vegyük példaképp a hülye diéták legnépszerűbbikét, a 90 napos ostobaságot. Elmagyarázta valaha valaki a laikusok számára, hogy ez mitől „működik”? Mi a tudományos alapja a különböző makrotápanyagok szétválasztásának? Ne felejtsük el megemlíteni, hogy a diéta kitalálói még azzal sincsenek tisztában, hogy az egyes élelmiszerek mit tartalmaznak.

A tapasztalat sajnos azt mutatja, hogy ezekre a válaszokra egyszerűen nincs igény. Lehet, hogy durva a megfogalmazás, de az emberek többsége felszínes nulla. Nem tanították meg arra, hogy a dolgok mélyére nézzen, megértsen összefüggéseket, és racionális érvek hatására döntsön. Ebből persze remekül megél a reklámipar, és persze nem csak a fogyni vágyókat hülyítik azzal, hogy érzelmekre próbálnak hatni. Tetten érhető ez a magatartás mindenhol.

 

Valami aprócska bizonyíték azért csak kell, nem?

Igen, kell. Elő is lehet húzni rögtön a testsúlycsökkenés kártyát: „Ma ráálltam a mérlegre, és két kilóval kevesebbet mutatott, mint 3 napja, juhééé!”

Mindaddig, amíg sem az iskola, sem az otthoni környezet nem partner abban, hogy a fiatalabb generáció megfelelően tájékozódni tudjon az egészséges életmódról, annak lesz igaza, aki hangosabb. Magyarországon ez amúgy is bevált fogás.

A normális étrendet, az egyszerű, de hatásos zsírégető módszereket lehetetlenség eladni – még akkor is, ha igazából nem kerülnek semmibe. A hangzatos marketingszövegek ellen semmi esélye annak, aki azt találja mondani az egyszeri embernek, hogy számold ki a napi tápanyagszükségletedet, és urambocsá, még változtass is ezen időnként, ahogy a testtömeged és testösszetételed alakul. Na erre neki nincs ideje, inkább megvesz valami tablettát, vagy fogyókúrás bajuszkötőt, és várja a csodát.

 

Na de a Saci leadott 8 kilót…

Igen, 8 kiló izomzatot. A buta diéták egytől egyig a minőségi éhezés stádiumába juttatják a szerencsétleneket. Brutálisan kevés tápanyag, ennek többsége is általában egyszerű szénhidrát – ugye megvan a női magazinok által oly kedvelt „pirítós, vékonyan megkenve vajjal”, vagy a „2 szelet banán, mert a gyümölcs egészséges” típusú „komplex” étkezés?

Hát ettől aztán valóban fogysz egy darabig, és teljes az örömöd. De a laikusnak senki nem tanította meg, hogy ha heti egy kilogrammnál többet fogy, akkor túl kevés a tápanyag (a minőségről nem is beszélve), ha pedig fél kilónál kevesebbet, akkor az energiabevitelt csökkenteni kell. A szervezet pedig éhezés esetén mindig a számára „haszontalanabb” izomszövethez nyúl. Ezzel csak azt éri el marhája, hogy még rosszabb lesz az izom/zsír aránya, és még nehezebben fog majd zsírt égetni egy esetleges következő és rendkívül okos idénydiéta során.

De hát a dietetikus is ezt mondta…

Nagyon kevés olyan táplálkozási szakértő van, aki legalább nagyvonalakban átlátja ezt a témakört. A személyi edzőkhöz hasonlóan a megélhetési dietetikusoknak sem érdeke, hogy bonyolultabb összefüggésekre hívja fel a kliensei figyelmét. Jobban keres azzal, ha azt mondja nekik, amit hallani akarnak.

Amíg ott tartunk, hogy egy szakember is csak a testsúly változását figyeli, és ha esetleg csökken, még jól vállon is veregeti a pácienst, nem sok esély van arra, hogy belátható időn belül fény kezd el pislákolni a fejekben.

 

Cikkek, melyek segítségével megtalálod a helyes utat:

Hizlaló ételek – Tényleg ilyen egyszerű kérdés ez?

Lehet-e fogyni koplalással?

A diéta alapszabályai

Étrend lassú szénhidrátokkal – fogyni vágyók részére

Miért nem tud egy nő „túl izmos” lenni?

Az elhízás valódi veszélyei

Lehet-e fogyni koplalással?