Miért hányok manapság az edzőtermektől?

Egykoron adva volt az edzőterem, benne rudak, tárcsák, néhány gép, melyeket férfiak használtak. Az utóbbi pár évben hatalmas változás történt, és különféle trendek, irányzatok kezdték elszívni a levegőt a súlyzós edzés elől.

Természetesen a cím nem az összes teremre vonatkozik, de a – számomra – normálisak aggasztó mértékben megfogyatkoztak.

A modern edzőtermek

Talán helyesebb, ha inkább edzőkomplexumnak nevezzük ezeket, mert a hagyományos súlyzós edzésen kívül még ezerféle dolgot lehet bennük végezni.

Voltam olyan teremben, ahol többségben voltak az aerob és kardió edzésre használható gépek: futópadok, szobabiciklik, ellipszis trénerek, ellenben tárcsákat alig találtam. Ha az ember guggolni vagy lábtolózni szeretne, elég nehézkes összekaparni azt a 180, vagy 4-500 kilónyi súlyt. Ha mégis sikerül a művelet, szúrós tekintetek hada jár cserébe.

Már ahol volt egyáltalán lábtoló gép, de manapság a guggolóállványt sem rendeltetésszerűen használják. Egyesek ott végzik a kétkezes bicepszet állva, hisz milyen könnyű oda visszatenni. Unatkozó háziasszonyok üres rúddal való bohóckodásának szintén gyakori helyszíne ez az eszköz.

A berendezés evolúciója hatással volt a célközönség szelekciójára is. Ezekben a termekben elvétve találkozhatunk igazi hardcore edzőtársakkal. Komolyabb fizikummal rendelkező testépítők, erőemelők egyre gyakrabban menekülnek sufnitermekbe, vagy kialakítanak egyet maguknak – ha van rá pénzük. Vannak közöttük, akik megunták, hogy vadászni kell a tárcsákra, mert nincs elég; mások hihetetlen módon ki lettek tiltva, mert túl hangosan edzettek, vagy csörömpölve tették vissza a súlyt. Azért megnézném, hány teremtulaj lenne képes 200 kiló fölött guggolni, vagy 300-zal felhúzni. Ez az idióta felfogás végső soron a súlyzós edzés lényegét nyírja ki, ami elvileg így szólna: igyekezzünk a rendelkezésünkre álló eszközökkel a lehető legnagyobb mértékben növelni erőnket és izomtömegünket!

Személyzet és vendégek

Személy szerint a falra mászok a személyzettől is, beleértve az edzőket és a pultosokat is. Ha egy terem eldicsekedhet azzal, hogy egy híres testépítő versenyzőt tudhat tagjai között, vonzani fogja a kuncsaftokat, ami mindkét félnek jó. Más kérdés, hogy ezeket az edzőket sokszor csak a pénz érdekli, és eleve halálraítélt programokat erőltetnek ügyfeleikre. Láttam már 60 kilós srácot combközelítő gépen 50 körüli ismétlésszámmal dolgozni, mindezt edzője „szakértői” felügyelete mellett.

Modern edzőteremA pultosok kevesebb vizet zavarnak, igazából csak az exhibicionista picsák zavarnak, ahogy riszálják magukat a vendégeknek. Tudom,nem kell odanézni, és ez a probléma megszűnik.

Más emberek járnak edzőterembe, mint mondjuk 15-20 évvel ezelőtt. Akkoriban még egy viszonylag szűk, de annál összetartóbb társaság űzte ezt a sportot, ma már ez erősen elkanyarodott egyfajta alibi-wellness irányba, amit valahogy így lehet szerintem körülírni: lejárogatok a terembe, mindegy, mit csinálok, megnyugszom, hogy teszek valamit az egészségemért. Így fejlődnek ki például azok az idióták, akik kardióval kezdik a tréninget, majd az ezt követő súlyzós edzés után még kettlebell-eznek egyet. Állítják, hogy igazi izmokat csak TRX-szel építhetsz, és a Hot Iron zsírt éget. Férfi Zumba klub vajon alakult már?

Diéta és edzés testalkat alapján

Hülye kérdések testépítők bosszantására

Étrenddel kapcsolatos tévhitek