Megszűnik a “diabetikus élelmiszer” jelző, mert az emberek hülyék ehhez is

A “diabetikus” jelölés hamarosan a múlté lesz, július 20-tól nem lesz használható. A diabetikus élelmiszer kategóriát megszüntető EU-rendelet 2013. július 20-án lépett hatályba, és három év „türelmi időt” adott a „diabetikus” élelmiszerek gyártóinak, forgalmazóinak arra, hogy felkészüljenek és átálljanak egy új szisztémára. 

A jogszabályt 2016. július 20-tól kötelező alkalmazni. A magyarországi forgalmazók jellemzően az utolsó pillanatokra hagyták az átállást.

Miért lesz tilos a diabetikus szó az élelmiszerek nevében, leírásában?

A tiltás oka az, hogy a cukorbetegek egy jelentős része egyszerűen sötét, mint az éjszaka. Fogalmuk sincs a helyes táplálkozás alapjairól, de még az ő esetükben életbevágó cukorbeteg-diétáról sem.

Az orvosok sokszor félvállról veszik az étrendi felvilágosítást, és olyan hülyeségekkel intézik el a dolgot, hogy “kenyér helyett egyen zsemlét” – nem gond, hogy az alapanyag ugyanaz.

Vagy ami szintén óriási baromság: egy kalap alá veszik az összes szénhidrátfajtát, és csak annyit írnak elő, hogy “naponta 100 gramm szénhidrátot ehet” – az meg bizonyára teljesen mindegy (nem az!!!), hogy ezt lassan felszívódó, rostos forrásból (zöldségek, zabpehely), vagy az inzulinszintet gyorsan megemelő és roppant káros gyors szénhidrátokból (fehér kenyér, sütemények stb.) teszi.

Tegyük még mellé, hogy az oktatásban továbbra sem szerepel az egészséges életmód mint legalább valamiféle kiegészítő tantárgy. Mit várjunk ilyenkor? Ha az utcán megállítanánk valakit, hogy tudja-e, naponta mennyit visz be az egyes makrotápanyagokból, és ezek mennyire passzolnak a napi szükségletéhez, hát, valószínűleg a pofánkba röhögne. Kit érdekel ez, amikor olyan fincsi péksütikéket lehet kapni a látványpékségben?

Az MTI-nek nyilatkozó dietetikus így írta körül az emberek hülyeségét:

A jelölés miatt a cukorbetegeknek ajánlott élelmiszerekről sokan azt gondolták, bármennyit ehetnek belőle, pedig gyakran ugyanolyan energiatartalommal bírnak ezek a termékek – mondta Antal Emese.

Márpedig ha egy termék „diabetikus” megjelölésű, még egyáltalán nem következik az, hogy szénhidrátmentes. De ilyen roppant “mélységekbe” ki az az elvetemült, aki beleássa magát? Elég egy piktogram, és máris azt hiszi, megkötés nélkül zabálhatja.

Bravó, igazi birkaszellem. Amit mond a reklám, a tévé, az úgy is van. Nehogy utánaolvass, hogy a cukorbetegség miről szól, és milyen étrendi változtatásokkal lehet tünetileg kezelni. Pont ilyen kezelés az is, amikor betiltják a diabetikus jelző használatát, de meg sem próbálják az embereket nevelni, legalább arra, hogy legalább az általa fogyasztott élelmiszerekről tudja, hogy az egyes tápanyagokból mennyit tartalmaz. 

 

Orvosok és a testépítés

Testépítés és vízfogyasztás – miért kell ennyit vedelnünk?

Szentségtörés-e, ha néha kimarad az edzés?

Mikor használjunk gurtnit?

Felesleges gyakorlatok, melyekkel csak az idődet vesztegeted

Elhanyagolt izmok – lehet, hogy ezért stagnálsz?

Profi edzéstervek – érdemes ezeket követni?