Magas vérnyomás ellen diéta – De hogyan?

“Neves amerikai kardiológusok” egy pillanatig velem is elhitették, hogy megint feltalálták az ún. spanyolviaszt. Szerencsére nem erről van szó, a helyzet szomorúbb. Ha megelégedtek volna azzal a “tudományos” felfedezéssel, miszerint a magas vérnyomás nem csak gyógyszeresen kezelhető (Orvosok ilyet merészelnek mondani? Fülén ül a gyógyszerlobbi?), csak legyintünk: újabb semmitmondó eredmény, felesleges idő és energiabefektetés, de korántsem ingyen.

 

Az MTI híre viszont ennél többet sejtet:

Kapszulák vagy tabletták rendszeres szedése helyett sokan választanak természetes gyógymódokat és elméletileg igyekeznek úgy élni, hogy ne legyenek betegek, de ezt kevesen hajlandók megtenni. Neves amerikai kardiológusok összefoglalták azokat az életmódszempontokat, amelyek figyelembe vételével a leggyakoribb szív-és érrendszeri betegség, a magas vérnyomás jórészt megelőzhető és kezelhető.

 

A vérnyomás gyakran már gyermekkorban emelkedni kezd, a felnőtteknek pedig az életkor előrehaladásával mind nagyobb hányada szenved magas vérnyomásban. A megfogalmazás pontatlan, mert a vérnyomás emelkedése legtöbbször szenvedéssel nem jár, és ha nem mérik, a magas érték ki sem derül, csak amikor infarktus vagy agyi katasztrófa döbbent rá erre a súlyos kockázati tényezőre. Előbb-utóbb minden harmadik-negyedik embernek magas lesz a vérnyomása. Franz H. Messerli és munkacsoportja áttekintette azokat a táplálkozási, életviteli kérdéseket, melyek ebben a kedvezőtlen változásban szerepet játszanak.

A média is sokat foglalkozott az általános gonddal: túl sok konyhasót fogyasztunk. Az egészségügy törvényi szabályozása szinte mindenütt magas adókkal igyekszik az élelmiszeripart rászorítani arra, hogy kisebb mértékben sózzák az ételt, de célszerű az ennivalók csomagolásán megnézni a sótartalmat. Napi 2-3 gramm só volna a legjobb, de ennek többszörösét esszük meg naponta. Javasolt a kálium bőséges bevitele.

A súlytöbblet emeli a vérnyomást ezért a testsúly megfelelő határok között tartása igen fontos. A rendszeres fizikai terhelés, a mozgás ugyancsak lényeges az egészség megtartása érdekében. Sportolni jó, de a naponta fél-egy órányi bármilyen testmozgás is elég.

Sokféle diétát is ajánlanak. Ilyen a világszerte sokat emlegetett, angol nevének kezdőbetűi alapján elnevezett DASH diéta, melyről összeállítói már a könyv borítóján azt állították, hogy “csökkenti a vérnyomást 14 nap alatt – gyógyszer nélkül”. Lényege naponta négyszer gyümölcs, zöldség, két-három alkalommal sovány tejtermék, rendszeres halevés, baromfihús. Ez az étrend leszorítja viszont a telített zsírok, a vörös hús és a cukrozott ételek-italok fogyasztását.

Alkohol, elsősorban bor mérsékelt fogyasztása és a fekete csokoládé evése csökkenti a vérnyomást, de a hízás veszélyére figyelni kell – olvasható az European Heart Journal szaklapban megjelent cikkben.

Lássuk, mely pontok azok, ahol kiderül, tesznek itt magasról a korrekt tájékoztatásra – vagy tényleg ekkora a sötétség?
  • Sportolni jó, de a naponta fél-egy órányi bármilyen testmozgás is elég. Van egy olyan szabály, ami azt mondja, ha nem törekedsz a maximumra, akkor a célod felét sem fogod elérni. Ha már eleve kompromisszumokat kötünk, gyk.: nehogy fárasztó legyen ez a komoly félórás sport, csekély eredményt fogunk elérni. Nem igaz, hogy bármilyen testmozgás megfelelő. Az aerob és kardió edzés precíz odafigyelés mellett segít, de ugyanez nem mondható el a jógáról, vagy az autószerelésről
  • DASH diéta. Újabb fantázianévvel ellátott fogyókúrás étrend. Lehet, hogy le is védette valaki? A naponta négy alkalommal fogyasztandó gyümölcsök cukortartalma segít az elhízásban, ami mi máshoz vezetne, mint magas vérnyomáshoz… A sovány tejtermékek zsírtartalma alacsony, viszont a cukor (tejcukor, vagyis laktóz) ugyanúgy megtalálható bennük, mint a félzsíros vagy zsíros tejtermékekben.
  • Igyunk alkoholt, együnk fekete csokoládét, hiszen a rövidtávú hatás fontosabb, mint az, hogy ezek az élelmiszerek hasznosíthatatlan (üres) kalóriákat jelentenek.
Szerencsére mi nagyobb tudással rendelkezünk, no nem az orvoslás, hanem  az életmód és diéta terén, ezért bátran ajánljuk a “neves kardiológusok” alibitanulmánya helyett diétás étrendről szóló cikkünket.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük