Lehet-e fogyni koplalással?

KoplalásA táplálkozási ismeretekkel nem rendelkezők számára kézenfekvőnek tűnik, hogy a súlyfelesleget legegyszerűbben úgy tudják leadni, ha kevesebbet esznek. Elsőre könnyen kivitelezhetőnek és hatásosnak tűnik a dolog. Mégsem ér vele célt senki. Miért van ez?

Ahhoz, hogy megértsük, miért nem vezet célra a koplalás, ismernünk kell testünk működését. Nagyon leegyszerűsítve ez úgy néz ki, hogy a szervezet zsírt csak akkor mer égetni, ha valóban feleslegesnek ítéli meg, és biztosítva látja az utánpótlást. Paradoxnak tűnhet, de az izomzat az életben maradás szempontjából nem annyira fontos, mint a zsírszövet.

Ha a szervezetünk úgy ítéli meg, hogy éhezés esete áll fenn, elkezd mindent raktározni. Ez a következő étkezéssel meg is történik, ami nem sportoló átlagemberek esetében jellemzően 5-6 óra múlva, egy koplalós diétát követőnél pedig még ennél is később esedékes.

 

“De hát csökkent a testsúlyom!!!”

Ez a szokásos válasz arra, amikor valaki észérvekkel próbálná meggyőzni az éhezéssel fogyni akarót. A mérleg valóban kevesebbet fog mutatni pár hét koplalás után. De valahogy a tükörből mégsem egy szálkás, zsírmentes fizikum tekint vissza.

Az éhezés ugyanis azt fogja eredményezni, hogy a testünk elkezdi lebontani az izomszövetet. Az izomzat ugyanis korántsem annyira létfontosságú ebben az esetben, mint a zsírraktáraink. Na és miért látványos ilyenkor, amit mérleg mutat? Hát azért, mert egységnyi térfogatú izom sokkal sűrűbb, ebből következően nagyobb tömegű, mint a zsírszövet.

„Már megint visszahíztam, kellene valami gyors és hatékony megoldás”

Az izomvesztés törvényszerűen az anyagcsere lassulását okozza, ez pedig még inkább hajlamosít majd a zsírfelhalmozásra. Pontosan ezért érdemes először egy kis izmot felszedni, mert így, gyorsabb anyagcserével könnyebben tudunk zsírt égetni.

A tipikus jojódiéta effektus tehát ebből gyökeredzik. Az illető buta, koplalós módszerrel megszabadul pár kiló izomtól, ezzel rontva a test izom/zsír arányát, és lassítva az anyagcseréjét. A mérleg fogyást jelez, boldogan elkezd zabálni, és a kiéhezett szervezet minden egyes kalóriát zsírban fog raktározni.

A szerencsétlen hülye pedig elkezd valami még durvább módszert, vagy megveszi az aktuális „csodaszert”, és kezdődik elölről. Mindegy, csak dolgozni ne kelljen, mert az kényelmetlen és fárasztó.

Koplalás=még több zsír

Mivel kevesebben vannak azok, akik komplex gondolkodásra is képesek, a koplalós diéták még sokáig fogják kártékony tevékenységüket folytatni. A helyes étrend a koplalással pont ellentétes: az étkezések között nem telik el 3 óránál több, és a precízen kiszámolt napi tápanyagmennyiség arányosan oszlik el bennük. A fogyáshoz vagy az alacsony szénhidráttartalmú, vagy a ketogén diéta a legjobb. A népszerűségi versenyt nem fogják megnyerni, hiszen káposztaleves, vagy az éhezés (a kettő között nincs nagy különbség) sokkal könnyebb megoldást ígér.

 

A diéta alapszabályai

Betiltott étrendkiegészítők – itt a lista!

Miért nem fogyok a várt ütemben?

Tippek a zsírégetés fokozásához

Győzött az elszántság: 50 kilót fogyott

Vélemény, hozzászólás?