Latin-amerikai diéta

 

Latin-amerikai diétaEzt az ételpiramison alapuló diétát K. Dun Gifford alkotta meg, aki – bár a Harward egyetemen végzett – nem feltétlenül volt okos ember. A Latin-amerikai elnevezés mindössze annyit jelent, hogy a Kolumbuszék által meghonosított, és az ősi indián (maja, azték, inka) kultúrák ételeit ötvözi.

A piramis

Az étrend alapja egy képzeletbeli piramis, melynek legalsó szintjén zöldségek, gyümölcsök, gabonafélék, hüvelyesek és olajos magvak helyezkednek el. Ezekből minden étkezés alkalmával fogyaszthatunk. A következő szint a halak, tenger gyümölcsei, növényi olajok, tejtermékek és szárnyasok szintje. Ezen ételek jó, ha naponta legalább egyszer szerepelnek étrendünkben.

Legfelül találjuk a vörös húsokat, édességeket és a tojást. Ezeket csak heti egyszer-kétszer fogyasszuk. Legalábbis az előírás szerint.

Láthatjuk, hogy ez nem egy kifejezetten testépítőknek vagy egyáltalán fogyni vágyóknak való étrend, de egy átlagos testalkatú személy számára elfogadható.

Amit a női magazinok hozzátettek…

Muszáj volt ehhez az étrendhez is hangzatos szlogent gyártani: „Egy hét alatt 2 kiló mínusz”. Vagyis 5 hét alatt 10, 50 hét alatt 100 kiló? Valószínűsíthető, hogy az alábbi étrend sem kifejezetten a majáktól származik:

1. nap

Reggeli: 5 dkg korpás reggeli pehely, 2 dl zsírszegény tej, 2 dl paradicsomlé.

Tízórai: 1,5 dl forró csoki zsírszegény tejből, két-három korpás keksz, vékonyan megkenve narancslekvárral.

Ebéd: egy szendvics két szelet teljes kiőrlésű kenyérből, egy-egy szelet sonkával és zsírszegény sajttal, 2 dl narancslé, tíz szem földimogyoró.

Uzsonna: déligyümölcskehely, tíz szem mandula.

Vacsora: 7 dkg sült hal, két párolt sárgarépa.

Latin-amerikai diéta

2. nap

Reggeli: két szelet kukoricakenyér, két-három szelet zsírszegény sajt, 2 dl jeges tea.

Tízórai: gyümölcskehely.

Ebéd: 10 dkg főtt bab, 5 dkg vegyes zöldségsaláta.

Uzsonna: egy alma, egy-két korpás keksz.

Vacsora: 7 dkg sült szárnyashús chilivel, egy sült édesburgonya.

Ez így megy egész héten, felesleges leírni a további 5 napot. Ügyesen elrontották a viszonylag normális, „ősi” étrendet. Csak felsorolásszerűen nézzük azokat az ételeket, melyeket diéta alatt fogyasztva garantáltan a zsírégetés ellen fognak dolgozni (a kilókban mért fogyás az izomszövet csökkenés miatt természetesen itt is elképzelhető): zsírszegény tej (a cukortartalma attól még megmarad, ráadásul sokkal rosszabb, mint a zsír), forró csoki (no comment), sonka (zsír), kukoricakenyér (rossz minőségű szénhidrát), zsírszegény joghurt (csak nem érti, hogy a cukortartalom ugyanakkora, mint a zsíros joghurtban), lekvár (remek cukorforrás ez is).

Továbbá, egy alma és néhány szelet korpás keksz nem tekinthető étkezésnek. Mint ahogyan a legtöbb étkezésről ez elmondható ebben a diétában. Sajnos ez az étrend sem ajánlott azok számára, akik jelentős túlsúllyal rendelkeznek, és valamelyest figyelni szeretnének a testkompozíciójuk (izom-zsír arány) változására is.

 

 

Vélemény, hozzászólás?