Kókuszzsír – ezzel bátran süthetsz diéta alatt is

Ha diétázol, a szénhidrátbeviteledet minden esetben csökkentened kell. Ha a hagyományos testépítő diétát találod szimpatikusabbnak, akkor ez a mennyiség minimum 100g legyen naponta, de ha ketogén diétán vagy, akkor a szénhidrát– a visszatöltés napjait kivéve – 0g körül mozog. Legyen szó bármelyikről is, a zsírok szerepe ilyenkor jócskán felértékelődik.

KókuszzsírBár ketogén diéta alatt zsírégetés szempontjából gyakorlatilag mindegy, hogy milyen zsírt viszünk be, a pozitív élettani hatások kiaknázása érdekében ajánlott nagyobbrészt telítetlen fajtákat alkalmazni. Ide tartozik a lenmagolaj, a halolaj és az MCT olaj. Van viszont egy olyan telített zsírféle, ami meglepő módon szintén az egészséges zsírok közé sorolható. Ez pedig nem más, mind a kókuszzsír.

Sütni is lehet vele

A jó zsírokkal kapcsolatban van egy kis probléma, mégpedig az, hogy hidegen kell őket elfogyasztanunk. A lenmagolajat belekeverhetjük a turmixba, az extra szűz olívaolajat meg ráöntjük a salátára vagy a húsra. Ha ezekkel próbálunk sütni vagy főzni, a szerkezetük károsodik, és transzzsírsavvá alakulnak.

Ha eddig azt gondoltad, hogy lenmagolajjal sütni sokkal jobb, mint a leginkább elterjedt napraforgóolajjal, nagy tévedésben voltál. Gyakorlatilag ugyanott vagy, ráadásul sokkal több pénzért.

 

A kókuszzsír viszont tökéletes megoldás. Sokáig támadták, mert 92%-ban telített zsírokat tartalmaz, de az igazság az, hogy ez csak egyetlen tényező a sok közül, és számos olyan előnnyel rendelkezik, amelyek mellett eltörpül ez az aprócska defektje.

A kókuszzsír előnyei

Itt van például az a tény, hogy a többi telített zsírral ellentétben nem hosszú, hanem közepes láncú zsírsavakból áll. Ebből pedig az következik, hogy sokkal könnyebben emészthető, és nincs szükség a máj és hasnyálmirigy által termelt enzimekre ahhoz, hogy szervezetünk le tudja bontani.

Nem tartalmaz koleszterint, ellenben jelentős mennyiségű laurinsav található benne, ami antibakterális és immunerősítő hatással bír.

Izmaink ugyanúgy fel tudják használni energiaként, mint a szénhidrátot, tehát elméletileg tömegnövelés alatt is kiiktathatjuk a szénhidrátokat, ha jól be tudjuk lőni a kókuszzsír-bevitel optimális mennyiségét.

Pozitív hatással van a zsíranyagcserére, ezzel elősegíti a zsírégetést.

Pajzsmirigy problémák és candida betegség esetén is jótékony hatással bír.

Ez a zsírféle szobahőmérsékleten szilárd halmazállapotú, folyékonnyá 24-25 fokon kezd válni. De a halmazállapotának változása nem rontja e hasznos élelmiszer élettani előnyeit. Két változata van: a szűrt kókuszzsír íztelen és szagtalan, a szűz kókuszzsír viszont enyhén kókuszillatú, és igen kellemes ízű.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük