Hot Iron és a zsírégetés

Hot Iron A Hot Iron nevű edzésmódszer néhány éve vált igazán divatossá, egyes források nem kevesebbet állítanak róla, mint  hogy ez a legdurvább zsírégető. Elég gyanúsan hangzik ez, hiszen sehol sem hallani olyan sportolóról, aki azt nyilatkozná,  hogy ez a módszer segített neki versenyformájának (vagy off-season formájának) elérésében. Annál többen vannak azok,  akik versenyzői múltjukból eredő népszerűségük kihasználásával pénzkereseti lehetőséget látnak ebben a dologban.

 

A Hot Iron lényege

A mozgásforma átmenet az aerobik és a súlyzós edzés között, származási helye Németország. Mivel igen elterjedt az a  nézet, hogy a nőknek könnyített edzéseket kell végezniük, nem meglepő, hogy a Hot Iron foglalkozások résztvevőinek zöme a gyengébbik nemhez tartozik. Bár ők esküsznek arra, hogy igenis, kemény, és megterhelő ez az edzésmódszer, közel sincs annyira hasznos, mint egy súlyzós, aerob, vagy kardió edzés. A gyakorlatokat magas ismétlésszámmal végzik, edző irányítása alatt. Szembetűnő, ahogy a gyakorlatok megtörnek, vezényszóra történik minden egyes ütem. Így fordulhat elő, hogy igen mókás mozdulatokat láthatunk: evezés és felhúzás kombinációját, guggolás és jó reggelt gyakorlat hibridjét, valamint egyszerű fekvenyomást, amit akkor már inkább edzőteremben végezzünk.

Hot Iron és az izomfejlesztés

Ez az edzésmódszer a súlyzós (anaerob) edzéshez áll legközelebb (de még így is igen távol ettől is). Evidens tehát, hogy zsírégető hatása nincs, hiszen a súlyzós edzés során felhasznált energia nem a zsírtartalékainkat apasztja, hanem az izmok glikogénraktárait. A zsírégető effektust igazából az edzést követő “utóégető hatás”-sal magyarázzák, magyarul edzésünket követően szervezetünk nagyobb hatásfokkal égeti a kalóriákat. Ez a kedvező tulajdonság viszont hatványozottan igaz a súlyzós edzésre , melyet ha normális pozitív-negatív szakaszokkal végzünk, olyan súllyal, ami ténylegesen meg is dolgoztatja izmainkat, sokkal jobb eredményt fogunk elérni. Hot Iron kontra súlyzós edzés 0-1.

Hot Iron, mint állóképességi edzés?

Állóképességünk fejlesztésére legalkalmasabbak a kardió gyakorlatok: futás, úszás, lépcsőzés, gyors tempójú kerékpározás. A kívánt hatáshoz el kell érni egy bizonyos pulzusszámot, ez egyénenként eltérő. A túl magas pulzusszám és az izmok bedurranása már izomvesztést eredményezhet, erre sem árt ügyelni. Nos, a Hot Iron végzése alatt nem kell ettől tartanunk, a gyakorlatvégzés intenzitása meg sem közelíti egy kardió edzését. Gyakorlatilag súlyzós edzés, kardió köntösbe bújtatva. Kár, hogy a gyakorlatok formája csapnivaló,  a kardiótól pedig fényévnyi távolságra van ez az egész. Hot Iron kontra kardió 0-1.

Hogyan ég a zsír?

Zsírégetéshez aerob edzést (gyaloglás, lassú kerékpározás, ellipszis tréneren való edzés) kell végeznünk, lehetőleg lemerült glikogén raktárakkal, így szervezetünk nagy valószínűséggel a zsírszövetekből fogja fedezni a szükséges energiát. Az aerob edzés minimális izommunkával kell, hogy történjen, ami egy Hot Iron edzésen megint csak nem adott. Aerobhoz túl intenzív, kardióhoz lagymatag, súlyzós edzésnek sem nevezhető. Hot Iron kontra aerob edzés 0-1.

Kiknek ajánlott a Hot Iron?

Nyugodt szívvel senkinek sem ajánlanám, mert bármit is szeretnénk vele elérni, sokkal jobb módszerek léteznek. Az áhított eredményért természetesen küzdeni kell: a súlyzós edzés nehéz, az utolsó ismétlések fájnak, égetnek. A kardiótól kiköpjük a tüdőnket, hevesen ver a szívünk. Az aerob unalmas. Levonható a tanulság: kemény munka nélkül ne várjunk eredményt. Végeredmény: Hot Iron kontra normális edzés 0-3.

Végül egy kis ízelítő abból, milyen értelmi szinten vannak az úgynevezett “edzők”: Ráadásul a Hot Iron közben magas ismétlésszámmal dolgozunk, amitől „csupán” szálkásodás érhető el” – nyugtat meg mindenkit az edző.” (divany.hu)

Íme az elrettentő példa: Hot Iron edzés