Hogyan étkezzünk nyaralás alatt?

A testépítők/erőemelők nyaraláshoz való viszonya két véglet között mozog.

A súlyzós edzést végzők egyik nagy csoportja magasról tesz a kajálásra az alatt a néhány nap vagy hét alatt, amit kikapcsolódásnak szentel. A másik halmazt pedig nyilván azok alkotják, akik nyaralás alatt is azon aggódnak, hogy zsírosodnak a nem teljesen tiszta ételektől, vagy épp tömeget veszítenek a kihagyás és a kalóriaégető mozgások miatt.

A legendás Muscle Beach Venice mellett
Arnold és Franco Columbu
Na, ez aztán a motiváció! Ellátogatni, sőt, edzeni is azon a helyen, ahol sok-sok évtizeddel ezelőtt olyan híres testépítők mutogatták bedurrant izmaikat, mint Arnold Schwarzenegger, Franco Columbu, vagy Dave Draper.

Hogy melyik az egészségesebb felfogás, azt rátok bízzuk, igazából egyik fölött sem érdemes pálcát törni.

Hiszen mit számít mondjuk egy hét, ha egész évben precízen étkeztél, minden létező szabályt betartottál? Semmit!

Mit számít, ha az egész éves mindent bele tömegnövelés után további egy hétig összezabálsz mindent? Semmit!

A nyaralás arról szól, hogy jól érzed magad, kikapcsolódsz, feltöltődsz. Az így szerzett élményeket kár kihagyni amiatt, hogy nüansznyi változásokon aggódsz.

Na, de mi van, ha valaki csak akkor érzi jól magát, ha nyaralás alatt sem kell azon paráznia, hogy zsírmalacként/gyíkfaszként tér vissza? Itt van néhány praktikus tanács:

Ha diétás időszakban nyaralsz

Két választásod van, vagy ugyanúgy betartod az étrendet, mint otthon; vagy “rákészülsz” a többletkalóriák bevitelére. Ha nem akarod nyaralás közben is megszorító intézkedések alávetni magad és számítasz a félrekajálásokra, akkor az utazást megelőző néhány napban “böjtöld ki” a nagy zabálásokat.

Egyszerűen csökkentsd le a bevitt kalóriát annyival, amennyivel saccra többet fogsz majd fogyasztani a kritikus napokon. Az is jó ötlet, ha egy kicsivel több kardiót/aerob edzést végzel (1 óránál azért ne legyen több egyszerre).

Ha tömegelsz

Barátom, tiéd a világ! Hadd csússzanak azok a lángosok, sült kolbik, házi rétesek! Ha nem akarsz nagyon elzsírosodni, érdemes neked is egy kicsit hintáztatni a kalóriát, de értelemszerűen jóval magasabb mennyiségekkel játszol, mint egy szerencsétlen diétázó. Ha például napi 400 gramm szénhidráttal és 100 g zsírral tömegelsz, nyaralás előtt pár nappal vidd le 300-ra és 50-re, majd nyaralás közben 500 és 150-re fel, ha képtelen vagy ellenállni a finom falatoknak.

Azt kell tehát eszedbe vésned, hogy a testépítés nem a rövid távú eredmények sportja, és soha nem 1-2 nap fogja eldönteni, hogyan nézel majd ki, hanem egy-egy hosszabb időszak, sokszor évek átlaga.

Jó nyaralást!