Gyors fogyás, zsírégetés rövid idő alatt – hogyan lehetséges ez?

A gyors fogyás receptje olyan titok, amit sokan keresnek akár egy egész életen át is, de valahogy mégsem bukkannak rá. Kicsit érdemes a kifejezésen pontosítani: gyors és tartós fogyás az, ami üdvözítő lenne.

A média és a gyors fogyás mítosza

A véleményformáló sajtótermékek többsége nem szakavatott a témában, így gyakorlatilag hétről hétre közölnek valami ostobaságot, csak azért, hogy gyarapodjon a tartalom, és az olvasókat ellássák a napi betevőjükkel. Pedig a gyors fogyásról elég egyszer írni, és végérvényesen leszögezni:

sajnos nem létezik.

A villámdiéták, ilyen-olyan divatos étrendek nagyjából mind ugyanarra építenek: brutális tápanyagmegvonással, akár éhezéssel leadhatsz néhány nap vagy hét alatt 2-10 kilót, és mindenki boldog. Aha, de valahogy mégsem nézel ki jól, és rövid időn belül visszajönnek a leadott kilók, és amellett, hogy a mérleg is többet mutat, még rosszabb az összkép, amit a tükörben látsz. Lásd például Keleti Andreáék, vagy Tóth Vera baromságait.

 

Hasi zsír eltüntetése – ami működik, és amit gyorsan felejts el

De hát mit rontottál el?

Az a helyzet, hogy ha gyorsan akarsz súlyt leadni, akkor még véletlenül sem zsírból fogsz fogyni. Ez kiváltképp igaz a nőkre, akik eleve magasabb testzsírszázalékkal rendelkeznek, és szervezetük foggal-körömmel ragaszkodik is ehhez.

Testünk az elmúlt néhány százezer év során arra lett programozva, hogy elsődlegesen a létfentartás szempontjából fontosabb zsírréteget védje, míg izomból csakis annyit tartson fenn, amennyi feltétlenül szükséges a mindennapos feladatainak elvégzéséhez. Ezért kell például súlyzós edzést végeznie annak, aki izmosabb akar lenni – be kell csapnia a testét, hogy a “természetesnél” jóval nagyobb izmokra is szüksége van az extrém terhelés miatt.

Szóval a modern ember annyira fiatal képződmény még, hogy – ideális esetben – hiába nem fenyeget már bennünket az éhhalál, és biztosítva van a napi táplálékunk, szervezetünk még nem állt át abból az igen régi beidegződésből, hogy amit csak lehet, raktároz. Főleg akkor, ha a tápanyagbevitel még rendszertelen is.

Gyors fogyás

Akkor miért lehetséges mégis a gyors fogyás néhány nap vagy néhány hét alatt?

A villámdiétákkal, vagy éhezéssel elért gyors fogyás döntően vízből, glikogénból és izomból történik. Ha az optimális szint alá kerül a bevitt tápanyagmennyiséged, szervezeted a lehető legkésőbb nyúl a zsírtartalékaidhoz, hiszen nem érzi biztosítottnak az utánpótlást. Sokkal szívesebben használja fel a glikogént (az izmaidban tárolt szénhidrátot) és emészti fel izmaidat. Ezért fontos a magas fehérjebevitel ilyenkor, de erről majd később.

A gyors fogyás nem más mint saját magad becsapása. Ha pedig valamilyen terméket is rád sóznak azzal a hazug ígérettel, hogy majd “attól” fogysz le, azért külön “gratuláció” jár, hogy hagytad magad megvezetni.

 

Mi működhet a gyors fogyás helyett?

Ahelyett, hogy drasztikus és fenntarthatatlan módszereket követnéd, válts életmódot. Igen, ez valamivel lassabban hoz majd eredményt, de cserébe minőségi és tartós lehet a változás, ha betartasz néhány szabályt.

Gyors fogyás hasról

1. Fehérjebevitel

Akár tetszik, akár nem, a kedvezőbb izom/zsír arány érdekében legalább napi 1,5 gramm/testsúlykilogramm fehérjét be kell vinned. Vitatott, hogy ezt csak teljes értékű (állati), vagy állati és növényi fehérjéből is lehet-e fedezni, de mi azt ajánljuk, menj biztosra, és csak az állatit számold. Ez a mennyiség egy 60 kilós nő esetében 90-100 gramm állati fehérjét jelent, amit 40 deka csirkemellel be is lehet vinni.

2. Legyen életed része a mozgás

Sport nélkül nagyon nehezen tudod kordában tartani a testzsírodat, és akkor még nem is beszéltünk a mozgás egészségügyi előnyeiről. Ha legalább hetente háromszor kardiózol (vagy aerobozol), máris rengeteget tettél a szív- és érrendszered egészségéért. Ha még mellé heti 3 alkalommal súlyzós edzést is végzel, és az étrended is megfelelő, életed végéig formában lehetsz.

3. Tápanyagbevitel számokban

Meg kell tanulnod legalább nagyjából kikalkulálnod, hogy az étkezéseiddel mennyi tápanyagot viszel be. Ne aggódj, ez idővel már szemre is működni fog. Segítségedre lesz ez a cikk, valamint a kalóratáblázatok.

 

Ha nem számolod ki, nem fogsz fogyni!

Gyors fogyás helyett – életmódváltás!

Drasztikus módszerek segítségével (akár úgy, hogy levágod 1-2 végtagodat) gyors fogyás is elérhető, de ez soha nem tartós. Mivel ilyenkor alig csökkennek a zsírtartalékaid, és többnyire izmot és vizet veszítesz.

A gyors fogyással csak tested izom/zsír aránya romlik, és könnyen belátható, hogy ha abbahagysz egy “fogyókúrát” (ezt a szót ki kellene már irtani a közbeszédből), akkor szervezeted azonnal túlkompenzál, és mivel gyakorlatilag az éhezés fázisában volt, amit csak tud, elraktároz. Az eredmény pedig: még több zsírfelhalmozás, még rosszabb testösszetétel, amelynek következménye lassabb anyagcsere lesz, és még nehezebben tudsz majd megszabadulni a fölöslegedtől.

Az életmódváltás során elsajátított rendszer egy olyan fenntartható program kell, hogy legyen, amelyet életed végig – kisebb-nagyobb kilengésekkel – követni tudsz legalább nagyvonalakban. A gyakorlatban például működhet úgy, hogy a fehérjebevitel mennyisége mindig állandó, a szénhidrátot és a zsírt pedig pillanatnyi formádhoz igazítod. Nem kell aszkétának lenned, és az úgynevezett csaló étkezések sem ördögtől valók, ha ez nem rendszeres. Rendszeresen vizsgáld felül a formádat, és ne hagyd elszállni. Ha láthatóan zsírosodtál, cselekedj, vegyél vissza a szénhidrátból.

Gyors fogyás - csaló étkezés

Csak ünnepnapon!

 

Fogyási mítoszok

Ha már itt tartunk, érdemes átvenni néhány gyakori tévhitet a zsírégetéssel, fogyással kapcsolatban. Szívleld meg ezeket!

“Este 6 után már nem eszünk”. Ugyan, ki a fene találta ki ezt a marhaságot? Testünk este 6 után is működik, szüksége van tápanyagokra. Annyi ennek az “igazságtartalma”, hogy a lefekvéshez közeledve már nincs szükségünk annyi szénhidrátra, mint a nap első felében. Kivétel, ha este végzel súlyzós edzést.

“A súlyzós edzéstől a nők túl izmosak lesznek”. Látott már valaki ilyet? Mert inkább az a helyzet, hogy a férfiak többsége sem eléggé izmos a céljaihoz képest. No, és egy férfi brutális előnnyel indul genetikailag, például az erősebbik nem szervezetében sokkal több a tesztoszteron – az a hormon, amely az izomépítésért is felel. Az “izmos nők” döntő részre doppingszereket használ, de te természetesen nem nyúlsz majd ilyen szerekhez.

“1 joghurt, vagy 2 szem gyümölcs az egy étkezés”. Ezeket csak azok számítják komplex étkezésnek, akik nincsenek tisztában az élelmiszerek tápanyag-összetételével. Törekedj mindig arra, hogy teljes értékű étkezést vigyél be: tartalmazza a napi fehérjebeviteled arányos részét (5 étkezés esetén kb. egyötödét), és annyi energiaforrást, amennyire éppen szükséged van (edzés előtt és közvetlenül utána több szénhidrátot).

További fogyókúrás tévhiteket olvashatsz itt.