Guggolás hányingerig

GuggolásEgy lábedzés akkor igazán kemény, ha a közepe táján már hányingerrel küszködsz. Nem mindig van hangulatom keménykedni, de úgy háromhavonta meghülyülök, és a jól megszokott nagy súly/kevés ismétlésszám helyett csak addig pakolom a tárcsákat, amíg már épp nem tudok 20 ismétlést végrehajtani.

Aki ritkán végez ilyen edzést, az kicsit meghal ilyenkor. Alapvetően erőemelő „beállítottságú” vagyok, tehát nagyon érdekel a guggoló, felhúzó és fekvenyomó teljesítmény növelése, közepesen a testméret, a testzsírszázalék viszont jelenleg semennyire. Ritkán végzek pumpálós edzést, de most ehhez volt kedvem, és jó ötletnek bizonyult.

Természetesen ilyenkor közel sem tud az ember akkora súlyokat megmozgatni, de 130 kilóba 20 ismétlés talán még jobban próbára tesz, mint mondjuk 200-ba kettő.

A guggolás krónikája:

50kgx20
90kgx20
130kgx18

Ezt követte még lábnyújtás és lábhajlítás, szintén 20 körüli ismétlésszámmal.

És vége. Homályosan emlékeztem, hogy amikor legutóbb csináltam ilyet, 130-ba 13 ment, ezért ezt mindenképp túl akartam szárnyalni. Az 50 kiló még simán ment, a 90 úgy-ahogy, de 130 alatt pontosan 18-szor bántam meg, hogy ezt a módszert választottam ma. Ami jelzi döntésem helyes mivoltát. Be kell vallanom, a guggolást mostanában igencsak kényelmesen végzem. Bemelegítés után szépen mennek az 5 ismétléses sorozatok 200-ig, esetleg még azután, ha jó formában vagyok. Ami érdekesség, hogy egy átlag guggoló edzésen összesen kb. 30-35 ismétlést végzek.

Ma viszont közel 60 sikerült, ráadásul olyannyira bukásig, hogy a segítőmnek kellett feltámogatnia az utolsóval. Valószínűleg a combom és a farizmom bírta volna még, de a derekam nagyon bedurrant, továbbá az utolsó sorozat 15-18. ismétlése már transzban történt. Kis híján visszajött a 2 órája elfogyasztott csirkerizs… Sose merészkedtem még ennyire teljesítőképességem határához, de biztos vagyok benne, hogy megérte.

Eszembe jutott Arnold sztorija, amit az Utam a csúcsra c. könyvében mesél. Sokunk nagy példaképe fiatal korában előszeretettel kötötte össze az edzést a szórakozással. Felpakolták a súlyokat, és kimentek a tópartra, ahol addig végezték a guggolásokat 100-110 kilóval, amíg csak álltak a lábukon. Ezután még némi grillezés, és a velük tartó hölgyek lerendezése is belefért. Nem tudom, hogy bírták szusszal, de gyanítom, itt inkább a lányok irányították az eseményeket. Arnold szerint e szokatlanul kemény edzés hatására mindenkinek negyed-fél centit nőtt a combja.

Ha szakítasz megszokott edzésmódszereddel, abból csak jól jöhetsz ki. Tapasztald ki, hogy mi válik be legjobban, és rendszeresen – de ne túl gyakran – tarts olyan edzéseket, ahol ennek az ellentétét csinálod. A bukásig végzett 20 vagy még több ismétléses sorozatok közben olyan izomrostokat is munkára kényszeríthetsz, melyeket az 5 ismétlésekkel soha. Színesítsd ezzel rendszeresen az edzésedet, az álmatlanság ellen is kiválóan hat.

Ed Corney Arnolddal guggol, majd a végén kiterül (részlet a Pumping Iron című filmből):

Megtorpant a fejlődésed? Vess be néhány trükköt edzésen!

Vélemény, hozzászólás?