Gluténmentes étrenddel le lehet fogyni?

Érthetetlen, de egyre többen hiszik azt, hogy ha gluténmentes étrendet követnek, azzal zsírt is égetnek. Mi is kaptunk már ilyen jellegű kérdést, és persze ez még a jobbik eset, amikor valaki – bár a bogarat már beleültették a fülébe – kételkedik, és inkább kérdez.

Némely fórumokon viszont azt látni, hogy egyesek meggyőződéssel állítják, hogy ez a részben divatos, részben sok beteg számára megváltást jelentő étrend lesz a megoldás.

Mi az a glutén, és mi a gond vele?

Alapjáraton semmi gond nincs vele, ha nem vagy gluténérzékeny.

A glutén (más néven sikér) két fehérje, a gliadin és a glutenin keveréke. Főbb jellemzői:

  • vízben nem oldódó, de a vizet megkötő rugalmas, kolloid anyag
  • a búzalisztből készült tésztát rugalmassá, gyúrhatóvá, nyújthatóvá és formázhatóvá teszi
  • a kelesztésnél keletkező gázok (CO2 azaz széndioxid) feszítő hatásával szemben ellenállóvá teszi a tésztát
  • megfelelő idejű és hőmérsékletű sütés után, puha, ropogós hájú kenyér vagy zsemle, kifli kerülhet az asztalunkra

A glutén leggyakrabban 75% gliadinból és 25% gluteninből áll.

A hozzá köthető betegség, a gluténérzékenység a vékonybél krónikus, felszívódási zavarokkal járó megbetegedése. Sokáig lappanghat, és nem mindig egyértelműek a tünetei.

A gluténérzékenység leggyakoribb tünetei:

– (hosszú ideig tartó) hasmenés, haspuffadás
– zsírfényű széklet
– étvágytalanság, fogyás (gyermekeknél fejlődésben való elmaradás)
– tejcukorérzékenység(laktózintolerancia)
– fogzománc hibák, korai fogromlás
– rendszeresen visszatérő afták a szájban

A betegség kezelése

A gluténérzékenységet speciális diétával lehet tünetmentessé tenni – nagyon egyszerű a képlet: a beteg csak olyan élelmiszereket fogyaszthat, amelyek nem tartalmaznak glutént.

Miért hiszik azt, hogy a gluténmentes étrend “fogyaszt”?

Itt ugye zárójelben most is megjegyezzük, a fogyasztás helyett jobb a zsírégetés kifejezés, hiszen nem az számít elsősorban, hogy mit mutat a mérleg, hanem hogy a testösszetételünk hogyan változik zsír/izom viszonylatban.

Szóval mostanában a nem gluténérzékenyek által is divatból követett gluténmentes diéta körül is kialakult egyfajta csodálat, hisz’ ez annyira új és különleges. Menő és trendi a gluténmentes étkezés, innen meg már csak egy fél ugrás elhinni, hogy ez majd jól leégeti rólunk a hájat.

Fogyás gluténnal vagy anélkül

Természetesen a gluténmentes étrendnek semmi köze sincs a fogyáshoz (zsírégetéshez), hiszen e speciális diéta nem a zsírcsökkentéshez elengedhetetlen kalóriadeficit elérésén alapszik. Mindössze az a funkciója, hogy a beteg által kedvelt, ám glutént tartalmazó élelmiszerek helyett megfelelő gluténmentes alternatívát biztosítson.

Még egyszerűbben: nem a glutén okozza az elhízást, hanem a nem megfelelő étrend. Ha tápanyag-összetételre akarjuk lebontani, mindig a túl magas szénhidrát és/vagy zsírbevitel lesz a felelős. A glutén meg ugye egy két fehérjéből álló komplex.

A gluténmentes étrend veszélyei

Bizony, hátrányai is vannak, ha étrendedből kiiktatod a glutén. Az alábbi eshetőségekkel kell számolnod, ha csak divatból követed ezt a speciális diétát:

  • Felborulhat a bélflóra egyensúlya
  • Rostszegénnyé válhat az étrended
  • Fokozódhat a gluténra való érzékenységed, ha hosszú szünet után mégis gluténtartalmú ételt fogyasztasz
  • Továbbá a speciális élelmiszerek drágábbak és nem feltétlenül egészségesebbek.

Mit kell tenned, ha fogyni akarsz, és nem vagy gluténérzékeny?

Hagyd meg ezt az étrendet azok számára, akiknek egészségügyi okokból muszáj követniük. Figyelj oda a napi tápanyagbeviteledre, és fokozatosan csökkentsd a szénhidrát és/vagy zsírbeviteledet, továbbá végezz megfelelő testmozgást az anyagcsere gyorsításának érdekében.

Részletek az alábbi cikkekben:

Étrend lassú szénhidrátokkal – fogyni vágyók részére

Diétás étrend

Miért „működnek” az ésszerűtlen diéták?