Fogyás mint újévi fogadalom? Csak óvatosan!

Fogyni vágyókJanuár elején szinte törvényszerű, hogy megtelnek az edzőtermek, és boldog-boldogtalan kezdi ott végezni hülyébbnél hülyébb gyakorlatait. A kardiogépeket sáskajárásként tarolják le, és türelmetlenül méregetik magukat már fél óra után: „Na, fogytam már?”

A normálisabbja ilyenkor pihen 1-2 hetet, és mire hónap közepén visszatér a terembe, elégedetten veszi tudomásul, hogy ismét van szabad gép, és az új tagok vagy nagyon hamar elérték céljukat (ami persze lehetetlenség), vagy feladták a küzdelmet. Te ugye nem akarsz ez utóbbi csoportba tartozni?

Ne csapj a közepébe!

Ha soha életedben nem sportoltál, elég nagy megrázkódtatás lesz, ha azonnal súlyzós gyakorlatokkal indítasz. Ugyanez igaz a futásra is. Amíg nincs megfelelő kondíciód, csak kifulladsz tőle, és izmot bontasz. Kezdd óvatosan az edzést otthon végezhető gyakorlatokkal, melyekről itt olvashatsz, futás helyett pedig gyalogolj, biciklizz.

Tűzz ki reális célokat!

Ha 130 kiló vagy, nem fogsz egy hónap alatt 100 alá menni egészségkárosodás nélkül. Általában havi 4-5 kiló leadás az, ami ilyenkor bekalkulálható, esetleg az első hónapban lehet valamivel több. De a túl gyors fogyás (heti másfél kilónál több) mindig jelentős izomveszteséggel jár, ez pedig visszájára fordítja a folyamatot.

Tartsd be a diétát (pl. ezt, vagy egy ehhez hasonlót), és légy türelmes. Ha heti 1 kiló körüli a súlyveszteséged, nyugodt lehetsz: jó úton jársz. Ha fél kilónál kevesebb, vegyél még el a szénhidrátból, ha másfél kilónál több, vigyél be több kalóriát.

Legyen étrended!

A legtöbb hirtelen fogyni vágyó ember egyáltalán nem rendelkezik diétás étrenddel. Látnak egy reklámot, olvasnak egy cikket valamelyik gagyi életmódmagazinon, és azt hiszik, egy edzés a futópadon, és máris leolvad róluk a zsír.

Az igazság az, hogy precíz étrend nélkül nem fogsz eredményt elérni. Legalább egyszer ki kell számolnod, a tápanyagigényedet – ebben segít ez a cikk – és ahogy változik/nem változik a testsúlyod, módosítgatni.

Figyeld a tested reakcióit!

A diéta nem úgy működik, hogy elkezded, és mint egy gép, csinálod ugyanazt. Hetente egyszer mérd meg a testsúlyodat, és dönts a kapott eredmény függvényében. Ellenőrizd magad a tükörben is, ez még megbízhatóbb, mint a mérleg.

Figyeld, hogyan reagál a tested a különböző gyakorlatokra. Ha nem érzed a célizmot, érdemes visszább venni a súlyból, és jobban koncentrálnod, különben elmarad a fejlődés. Ha aerob edzés alatt bedurrannak az izmaid, csökkentsd a tempót, különben fennáll a veszélye, hogy nem zsírt, hanem glikogént (izomban tárolt szénhidrátot) használsz fel energiaként.

Ne foglalkozz azokkal, akik visszahúznak!

Az életmódváltás a legtöbbek számára óriási traumát jelent. Kilépni a megszokott kis világukból, a komfortzónából nem egyszerű. Bántja is a csőrüket, ha valakinek ez sikerül, és mindent megtesznek annak érdekében, hogy visszaránthassák.

Ne törődj azokkal, akik szkeptikusan állnak hozzá elhatározásodhoz. Ne foglalkozz azzal, hogy a környezetedben már mindenki feladta. Csak csináld a dolgodat, tartsd be az egyébként nem túl bonyolult előírásokat, és az eredmények téged igazolnak majd!

 

“Miért nem fogyok?” – Segítünk!

Ha megáll a fogyás

Diéta, és a „leküzdhetetlen” akadályok

A testépítés és a futás

Miért nem tud egy nő „túl izmos” lenni?

Aerob edzés: a zsírégetés egyik alappillére

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük