“Fehérjetúladagolásban” halt meg egy testépítő anyuka?

Megint van csámcsognivalója a testépítést csak hírből ismerő bulvárlapoknak. Néhány hazai orgánum lehozta a New York Post kattintásvadász hírét, persze a sporttáplálkozás “ártalmaira” hegyezték ki.

Az, hogy verseny előtt meghalt egy kétgyermekes családanya, kétségkívül igaz. A 25 éves ausztrál Meegan Hefford életéért két napig küzdöttek a kórházban, végül sajnos nem tudták megmenteni.

A testépítőnek némi jóindulattal nevezhető hölgy egy nagyon ritka autoimmun betegségben szenvedett, ami bizonyos fehérjék lebontását gátolja. Ez már csak utólag derült ki persze.

Mi a baj a hír tálalásával?

Leginkább az, hogy megint egy alapvető tápanyagot, a fehérjét kiáltották ki bűnbaknak. Így is szent meggyőződése egy átlag laikusnak, hogy ezek a “gyúrósok” agyba-főbe veszik a boltban a kokszot, és isszák meg proteinturmix formájában. Annyi eszük nincs, hogy megértsék, illegális szereket nem lehet csak úgy megvásárolni. Illetve lehet, de ahhoz orvosi recept, vagy egy megbízható ismerős kell, de semmiképp sem egy tápkiegboltban akasztod le a dobozt a polcról.

A világon minden, és annak az ellentettje is okozhat halált. Gondoljunk csak a ritka allergiatípusokra, vagy más betegségekre. Ez viszont nem jelenti azt, hogy egy egészséges embernél gondot okozhat az ésszerű mértékig megemelt fehérjebevitel. A máj- vagy veseelégtelenségben szenvedők esetében majd az orvos megmondja, hogy mennyi az a napi adag, ami még nem veszélyes – na, ők a kivételek. Ha nem vagy biztos a dolgodban, egy vérkép-analízissel megnézetheted a vese- és májfunkciós értékeidet.

A túlzott fehérjebevitel milyen veszélyeket rejt?

Kérdés, hogy mit nevezünk túlzottnak. Nagy átlagban a napi 2,5 gramm per testsúlykilogramm fölötti fehérjebevitel számít magasnak, mi ezért is ajánlunk kb. napi 2 grammot, ami éppen elég, és alacsony kockázattal jár.

A sportorvos.hu álláspontja kb. mérvadó, idézünk is tőlük:

A túlzott fehérjebevitel máj- vagy vesekárosító hatása ma nem kellően alátámasztott, de dehidrációt, fáradékonyságot, ingerlékenységet és más kedvezőtlen jelenségeket valóban előidézhet, látens vagy tekintetbe nem vett ismert vesebetegségek esetén pedig ez a probléma is felszínre kerülhet.

A belekben a pangó fehérjedús béltartalmat baktériumok bontják tovább, melynek során toxikus vegyületek (aminok) szabadulnak fel, mintegy kedvező feltételeket teremtve a baktériumok elszaporodásának. A fehérjedús táplálkozás a B6-vitaminszükséglet megnövekedésével is együttjár, emellett elhízáshoz vezet.

A magas fehérjebevitel kapcsán a bélflóra feltételezett előnytelen irányba történő változásának korrigálása illetve megelőzése (pre- és probiotikumok) egy jogosan felmerülő kérdés.

A magas protein, állati fehérje, húsfogyasztás kalciumürítést fokozó hatását sok vizsgálat alátámasztja, míg más vizsgálatok nem. Kielégítő kalciumbevitel mellett valószínűtlen a csontok gyengülése a fokozott fehérjebevitel hatására.

Tehát még egyszer: egészséges szervezetben semmiféle kockázattal nem jár a magasabb fehérjebevitel, de napi 2-2,5g/tskg fölé szükségtelen menni. A nő halálát NEM túladagolás, hanem intolerancia okozta, amit ha idejében felderítenek, hozzá tudta volna igazítani az életét. Akár úgy is, hogy abba kell hagynia a versenyszerű testépítést.

A kokszról persze mélyen hallgatunk

Nem hiányzik valami ebből a hírből? Dehogynem, doppinghasználat veszélye! Az valahogy kimaradt, hogy a testépítő sportban nem csak a legnagyobb állatok kokszolnak, hanem bizony még a női kategóriák versenyzői is. Még azok is, akikről nem is gondolnád, hisz olyan szexik.


Fotók: Megan Hefford Instagram oldala

Simán lehet, hogy a magas fehérjebevitel+rejtett betegség kombináció nem lett volna halálos, ha a versenyzőnő nincs tele, mint a déli busz. Ezt persze nem tudjuk bizonyítani, de manapság már nagyítóval kell keresni, aki naturálban készül fel. Valahol leghátul, a futottak még kategóriában, sokkal kevésbé száraz fizikummal.

Íme az átlagember reakciója a hírre

Szemezgessünk néhányat a 444.hu kommentjeiből. Az egyébként sokszor felületes hírportálon meglepően értelmes arcok tették helyre a sztereotípiákat harsogó fogalmatlant:


Ez persze a kisebbség, akinek van kedve, olvassa el a hírt laikus oldalakon, és jönnek a szokásos vélemények ezekről a felfújt, használhatatlan izomzatú, kokszporokat zabáló emberekről – vagyis rólunk, súlyzós edzéseket végző és tudatosan táplálkozó sportolókról.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük