Este 6 után nem enni – egy általános tévhit

„Este 6 után nem enni egy falatot sem, így megőrizhetjük karcsúságunkat, vagy leadhatjuk fölös kilóinkat” – hajtogatja szinte mindenki, akit a fogyás titkáról kérdezünk. Mi lehet vajon az oka ennek? Miért sulykolták a fejünkbe ezt a hülyeséget, hogy este hat után nem enni, az egyenlő a karcsúsodással?

Elraktározza a szervezetünk?

Tévhit az, hogy este 6 után nem enni a fogyást segíti elő, mert “18 óra után már testünk raktározó üzemmódba kapcsol”. Sokan még korábban, már 14-15 órakor elkezdik a koplalást, mellyel éppen ellentétes hatást váltanak ki, mint amit várnak. A következő étkezés másnap reggelre tolódik, és akár 18-20 óráig is táplálék nélkül marad a szervezetük. Kiváltképp téves ez a feltételezés akkor, ha aktív, sportos életmódot folytatunk, már csak a gyorsabb anyagcsere miatt is.

Miért káros este 6 után nem enni?

Ha zsírt akarunk égetni, testünket be kell csapni. El kell vele hitetnünk, hogy nincs szükség tartalékolásra, és minden fontos tápanyag rendelkezésre áll. A hosszú órákig tartó koplalás viszont pont az ellenkezőjét eredményezi: az elégtelen fehérje-, szénhidrát- és zsírbevitel miatt szervezetünk éhezni kezd, és esze ágában sincs a zsírraktárakhoz nyúlni.

Aki ezzel a módszerrel próbálkozik, tapasztalni fogja, hogy – bár testsúlya éppenséggel csökkenhet – , sportteljesítménye is romlani fog. Mindez azt jelzi, hogy jelentős mennyiségű izomtól szabadult meg az illető. Tehát, a mérleg lehet, hogy kevesebbet mutat, de a testzsír legjobb esetben is csak stagnál.

90 napos diéta

El kell döntenünk, mi a fontosabb: amit a mérleg mutat, és akkor végső soron a drasztikus tápanyagmegvonás is “eredményre” vezethet, ám egy fikarcnyival sem fogunk jobban kinézni, vagy egy valóban esztétikusabb, egészségesebb testben élni. Az “este hat után nem enni” filozófiai hívei nem fognak sikerrel járni. Szervezetünk ilyenkor első körben a számára haszontalannak tűnő (evolúció, ugyebár) izomszövetet használja el, és csak később nyúl a zsírhoz.

Mit együnk este 6 után, ha diétázunk?

Nincs szigorúan órához kötve, hogy pl.: 17:53-kor még ehetsz dobostortát, 7 perc múlva viszont már semmit. A diéta egyik alapelve viszont, hogy a szénhidrátos ételeket az első 3-4 étkezéssel tudjuk le. Kivételt képeznek ez alól a zöldségek, ezeket bármikor lehet fogyasztani, persze az ésszerűség határain belül.

Egy diétás étrend optimális esetben napi 5-6 étkezésből kell, hogy álljon, és 2-3 óránként étkezzünk. Könnyen belátható, hogy aki mondjuk délben kel, az máris megszegi ezt az „okos”, este 6 után nem enni szabályt, hiszen jóval később fekszik le.

Súlyzós edzés napján a napi szénhidrátbevitelt csoportosíthatjuk az edzés köré is, sokaknak bevált ez a módszer, amikor is edzés előtt és után, két részre osztva elfogyasztják a teljes napi mennyiséget.

A fehérjebevitel mindenképpen legyen egyenletes, különös tekintettel az ébredést követő és az edzés utáni időszakra, amikor izmainknak legnagyobb szüksége van rá.

Kerüljük a telített zsírokat, a telítetlen zsírsavak viszont létfontosságúak, 1 gramm zsír 9, míg 1 gramm szénhidrát 4 kalóriát tartalmaz. Ez alapján kell tehát kiszámolni, mennyi zsír fér be a napi tápanyagbevitelünkbe. Telítetlen zsírt célszerű az aerob edzést megelőző étkezés során bevinni, így szervezetünk „megnyugszik”, és bátran nyúl majd gyaloglás közben a zsírhoz.

Amíg ébren vagyunk, étkezzünk 2-3 óránként, az első 3-4 étkezés állhat fehérjéből és szénhidrátból, az utolsó 2-3 pedig fehérjéből és telítetlen zsírsavakból. Este 6 után nem enni diétás periódusban is óriási hiba!

De hogy lesz ebből fogyás? Monitorozzuk a változást!

A testtömeget hetente egyszer mérd meg. Ha fél kilónál kevesebb a fogyás és tisztán étkezel, akkor csökkentsd a napi szénhidrátbevitel 50 grammal, és várj egy hétig, hogy mi történik. Ha hetente több mint 1 kilót fogysz, akkor adj 50 grammot a szénhidráthoz, mert félő, hogy a fogyás izomból történik.

Még pontosabb képet kapsz, ha a derekad körméretét veszed alapul, és hetente leméred. Ha nem mozdul, akkor kénytelen leszel “este 6 után nem enni” helyett a fentebb említett módszerrel csökkenteni a szénhidrátbeviteleden.

A fogyás – helyesebben zsírégetés – viszonylag lassú folyamat, drasztikus változást ne várjunk azonnal. Ha viszont az “este 6 után nem enni” baromság helyett az életmódváltás egy fenntartható étrenddel és rendszeres, életformává vált sportolással párosul, akkor el is nyerjük a jutalmat egy egészségesebb és esztétikusabb test képében.

Kinek üzlet a fogyókúra?

Fogyókúrás ételek?

Hülye kérdések diéta alatt

Level diéta – a hülyeség határtalan

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.