Érdekes kutatás: “A magas fehérjetartalmú étrend megrövidíti az életet”

Ezt a hírt hozta le ma az MTI, természetesen sok országos és regionális hírportál is átvette.

Ausztrál kutatók megfejthették, miért rövidíti meg az életet a magas fehérjetartalmú étrend. Eredményeik azt is alátámasztják, hogy a szénhidrátok nem feltétlenül kerülendők, ahogy sokan állítják.

A kutatók gilisztákon és esetmuslicákon vizsgálták, hogyan befolyásolja az étrend a fehérjék sejten belüli előállítását.

“Az régóta ismert, hogy a túl sok étel – különösen a fehérjék – fogyasztása megrövidíti az életet. Kutatócsoportunk kimutatta, hogy a magasabb fehérjebevitel felgyorsítja a sejteken belüli proteinszintézist. Minél gyorsabb a folyamat, annál több hiba történik” – közölte Christopher Proud, a South Australian Health & Medical Research Institute (SAHMRI) kutatóintézet táplálkozástudományi és anyagcsere-kutatója, a Current Biology című szaklap aktuális számában megjelent tanulmány vezető szerzője.



“Olyan ez, mint a mindennapi tevékenységeink, például az autóvezetés, minél gyorsabban hajt valaki, annál valószínűbb, hogy hibázni fog. A hibás fehérjék sejten belüli felhalmozódása káros az egészségre és megrövidíti az életet” – magyarázta.

A kutatás alátámasztotta az alacsony fehérje- és magas szénhidráttartalmú étrend és a hosszabb, egészségesebb élet – és mindenekelőtt az agy egészsége – közötti összefüggést.

“A szénhidrátokról elég sok rosszat írnak, különösen ha a fogyásról van szó, de a kulcs az egyensúly és a jó és rossz szénhidrátok közötti különbség ismerete” – mondta Proud.

A magas rosttartalmú szénhidrátok, vagyis gyümölcsök, zöldségek és feldolgozatlan gabonafélék, magvak fogyasztása a legegészségesebb, ez jellemző az úgynevezett mediterrán étrendre is, melynek összefüggését a hosszú élettel már alaposan bizonyították a professzor szerint.

“A giliszták és ecetmuslicák vizsgálatával felfedezett összefüggés az emberre is áll, tehát kevesebb fehérje fogyasztásával elősegíthető a hosszabb emberi élet” – mutatott rá Proud.

Ami az összefoglalóból kimaradt:

  • Mi számít magas fehérjetartalmú étrendnek? Az ugye nyilvánvaló (laikusok számára egyáltalán nem), hogy a fehérjeszükséglete nem ugyanakkora egy 50 vagy egy 100 kilós embernek.
  • A magas fehérje/alacsony szénhidráttartalmú étrendek követői általában kedvezőbb izom/zsír aránnyal rendelkeznek – ez vajon nem ellensúlyozza a fehérjefogyasztás veszélyeit?
  • A giliszta és ecetmuslica szervezetének működése azért “némileg” eltér az emberétől.

Szerkesztőségünk ajánlása

Ha tartasz a fehérjéktől, a legtöbb embernél eredményes napi 2 gramm/testsúlykilogramm fehérjebevitelt csökkentheted 1,5 grammra. Szinte biztos, hogy semmiféle negatív változást nem fogsz tapasztalni.

Vélemény, hozzászólás?