Energiaital edzés előtt? Felejtsd el!

Gyakori jelenség, hogy egyes elvetemültek energiaital nélkül már le sem jönnek a terembe. Aki el tudja olvasni a termék összetételét, talán sejti, hogy nem biztos, hogy optimális ennek a löttynek a tápanyag-összetétele. Ha még azt is tudná, hogy miért nem jó edzés előtt cukrot fogyasztani, soha nem inna ilyesmit. Külön gratuláció azoknak, akik már függővé váltak, és energiaital nélkül a WC-ig sem tudnak elvánszorogni.

 

Mit tartalmaznak az energiaitalok?

 

 

 

Nézd csak, mekkora parasztvakítás az egész! Büszkén hirdetik, hogy a termék nem tartalmaz zsírt – ilyen erővel a disznózsírra is rá lehetne írni, hogy cukormentes… Egyszerű cukor viszont van itt bőven.

Élénkítő hatásuk elsősorban a bennük található koffeinnek köszönhető, ezen kívül tartalmazhatnak taurint, guarana-t, és még egy rakás gyógynövényt, melyek mind tovább fokozhatják a koffein hatását.

Az energiaitalok koffeintartalma (70-200 mg) általában magasabb, mint amennyit egy erős kávé (40-100 mg) tartalmaz. Bár e stimuláns bizonyos esetekben jó szolgálatot tehet, nem árt vele vigyázni. A megnövekedett koffein-bevitel gyomorfekélyt, refluxot okozhat, valamint fokozza a gázképződést. Káros hatása lehet az agyra is: idegesség, fejfájás, memóriazavarok és alvászavarok kísérhetik. Mivel a koffein az epinefrin hatását utánozza, szapora szívverést és magas vérnyomást okozhat. Extrém esetekben izomrángással, remegéssel és pánikrohamokkal is találkozhatunk.

Ha már rászoktunk a koffeinre, és csökkenteni akarjuk az adagot, akkor a testünk hirtelen vérnyomáseséssel és fejfájással reagál, amelynek az agy csökkent vérellátása az oka, mivel a koffein miatt az agyunk túlérzékeny lesz az adenozin nevű neurotranszmitterre. Ezek a megvonási tünetek már az utolsó csésze kávét követő 12-24 órában felléphetnek.

A taurin pedig fontos szerepet játszik a nitrogén-oxid termelésben, mivel tanulmányok kimutatták, hogy a csökkent taurin-szint alacsony nitrogén-oxid termeléshez vezet. A nitrogén-monoxid egy gáz, amely abban a pillanatban keletkezik, amikor az izmok összehúzódnak és a vérerek kitágulnak. Ez azért fontos, mert a kitágult vércsatornán át gyorsabb a véráramlás, ami nagyobb oxigén-és tápanyag-szállítást tesz lehetővé.

Még egy fontos ellenérv: a koffeintartalmú italok több vizet vonnak el a szervezettől, mint amennyit hozzáadnak – dehidratációt okoznak!

Legfőbb ellenségünk: a cukor

A koffeinnel tehát nem árt vigyázni, a taurin hasznos, na de van ott még más is a papíron, ami ezeknél sokkal ártalmasabb. Az energiaitalok döntő többsége cukrot is tartalmaz. Ez pedig a kólával azonos szintre degradálja ezeket az amúgy sem különösebben egészséges italokat.

Ha van olyan tápanyag, amire edzés előtt a legkevésbé sincs szükséged, akkor ez az egyszerű szénhidrát. A gyors inzulincsúcs után leesik a vércukrod, és pont edzés közben fogsz álmossággal küszködni.

Mindezeket figyelembe véve azt tanácsoljuk, hogy ha csak teheted, kerüld az energiaitalokat. Ha úgy érzed, hogy szükséges lenne némi élénkítőt bevetned, használd a fent említett stimulánsokat táplálékkiegészítő formájában. De csak alkalmanként élj velük, mert immunissá válhatsz rájuk, és különösebben a pénztárcádat sem kímélik.

 

Koffein – Hasznos vagy káros?

A cink élettani és testépítésben betöltött szerepe

A reflux tünetei – ilyenkor kerüld a savas ételeket

A dehidratáció veszélyei

Testépítés és vízfogyasztás – miért kell ennyit vedelnünk?

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük