Éjszakai étkezés, éjszakai turmix – érdemes miattuk felkelni?

Evés éjszakaPontosítsunk annyit rajta, hogy alvást megszakító étkezés, hiszen szép számmal akad olyan testépítő, aki éjszakai műszakban dolgozik. Természetesen neki akkor van nappal, amikor ébren van. De ezt remélhetőleg nem kell már hosszasan fejtegetnünk.

Na de mi van azzal az elmélettel, mely szerint az izomnövekedéshez szükséges 2-3 óránkénti étkezést alvás közben is be kell tartanunk? A testépítők egy része minden nap így cselekszik, mások csak diéta alatt, az izomvesztés minimalizálásának érdekében. Mások hülyeségnek tartják, és számos ellenérvet hoznak fel az éjszakai kajálással szemben. Vizsgáljuk meg a dolgot pro és kontra.

 

Az éjszakai tápanyagbevitel előnyei

Ha izmaink 6-12 órán keresztül nem jutnak táplálékhoz, katabolikus állapotba kerülnek. Legalábbis napközben mindenképp, hisz az ébren töltött órák – kiváltképp, ha aktív életmódot folytatunk – jelentős energiafelhasználással járnak. Persze alvás közben is égetünk el némi kalóriát, de közel sem annyit, mint nappal. Egy szó mint száz, az éjszakai turmixok hívei szerint nem érdemes kockáztatni azt, hogy a katabolikus órák hátráltassanak a fejlődésben. Ha szénhidrátot nem is, de egy-két 20-30 gramm fehérjét tartalmazó turmixot éjszaka is ledöntenek. Így egész biztos, hogy a nitrogénegyensúly pozitív marad, ami ugye alapfeltétele a növekedésnek.

Az éjszakai tápanyagbevitel hátrányai

Bár abszolút objektíven viszonyultunk a kérdéshez, végül mégis több hátrányt találtunk, mint előnyt. Először is, maga az izomnövekedés éjszaka történik. A tesztoszteron-termeléshez elengedhetetlen a mély alvású fázisokat is tartalmazó alvásciklus. A 2-3 óránkénti felkeléssel pont ezeket a ciklusokat szakítod meg, és messze nem lesz optimális a hormontermelés. Ja, hogy a profik jelentős részének egy-egy koxkúra alatt nincs saját hormonháztartása? Nekik legalább nem kell emiatt aggódniuk.

További hátrányt jelent még a sorozatos éjjeli felkelést követő napközbeni kimerültség, gyenge fizikai és szellemi teljesítőképesség is. Vagy vehetjük például a fogak egészségét. Éjszaka sokkal kevesebb nyálat termelünk, így fogaink ekkor nagyobb veszélynek vannak kitéve. Ezért is hangsúlyozzuk az utolsó étkezést követő fogmosás fontosságát. Na és ha éjszaka két-három alkalommal felkelsz enni? Akkor is fogat mosol? Elég valószínűtlen.

Köztes megoldás?

Legjobb, ha törekszel arra, hogy legalább napi 8 órát aludj, és éjszaka szándékosan ne szakítsd meg a folyamatát. Ha amúgy is felkelsz, mert mondjuk wc-re kell menned, lecsúszhat egy proteinturmix, vagy néhány aminosav kapszula – ha gond nélkül sikerül visszaaludnod.

Ha inkább az a jellemző, hogy átalszod az éjszakát, az utolsó étkezésed mindenképp tartalmazzon lassan felszívódó fehérjét is. Jó választás lehet a sovány túró (diétában nem annyira), vagy valamilyen kazein tartalmú kiegészítő. Fogyassz mellé telítetlen zsírokat, a jó öreg lenmagolaj mindig remek választás!

 

Étkezés közben tényleg nem szabad inni?

Betiltott étrendkiegészítők – itt a lista!

Biztos, hogy mindent megteszel a növekedésért?

Mennyit számít az étrend?

„Köpd ki, ha finom!” – Jack Lalanne, egy igazi példakép

Vélemény, hozzászólás?