Edzéssel kapcsolatos tévhitek

Branch WarrenA súlyzós edzés tudományát nem lehet két hét alatt elsajátítani. Hosszú évek szükségesek ahhoz, hogy megtanuljunk olyan intenzíven edzeni, hogy muszáj legyen megfelezni a sorozatok és az edzésnapok számát. Bár ma már kész információtengerben lubickolhatnak a kezdők is, azt tapasztaljuk, hogy a dolgoknak utánaolvasni még mindig csak töredékük hajlandó. Marad a szájhagyomány, és a sok téves információ. Ezekből szemezgetünk most.

 

 

 „Nagy súllyal tömeget növelsz, kis súllyal szálkásodsz”

Magyarul: ha zsírt akarsz égetni, vegyél vissza a súlyból, és majd a sokismétléses szériák lepucolják rólad. Mint a mesében.

Nos, először is, az izomnak fogalma sincs arról, hogy éppen hány kilóval terheled. Ami növekedésre fogja sarkallni, az a terhelés mértéke és időtartama. Persze ésszerű határokon belül.

Zsírt akkor fogsz égetni, aerob edzést végzel és diétázol.

„Lábra nem edzek, arra elég a bringázás/foci/futás”

Jelentkezzen az a szerencsétlen, aki szeret lábazni! Oké, Tom, tudjuk, hogy te egy másik bolygóról jöttél. Lábazni nem kellemes. A guggolás óriási terhelést ró a derék- és combizmokra, és egy 20 ismétléses sorozat pszichikailag is kimerít. Na és? Ha a fejlődéshez ez kell, akkor ezt kell csinálni.

A focizás, futás, kerékpározás nem anaerob mozgásforma, izomtömeg-növelésre alkalmatlanok. A kiegyensúlyozott fizikum elképzelhetetlen megfelelően fejlett lábizomzat nélkül.

„Egy izomra 10 gyakorlat, 60 széria, mindezt egy 3 órás edzés alatt”

A minél több, annál jobb elv már sokakat meghülyített, és lett belőle túledzés, sérülés, legjobb esetben is stagnálás.

Idővel a többség rájön, hogy érdemes 60-70 perc alatt elvégezni a munkát. Ha nem elég intenzív az edzésed, könnyen a fejlődésed gátja lehet, és a megspórolt idő is jól jöhet még.

„Edzés előtt nyújtani kell”

Szinte hallom, ahogy hangos reccsenéssel szakad el a hideg izomszövet. Az edzés előtti nyújtás sérülésveszélyes! Ha mindenképp ekkor szeretnél nyújtani, előtte melegíts be alaposan, de teljes biztonságban csak akkor leszel, ha edzés után végzed. Akkor viszont kötelező!

„A növekedés lineáris és fenntartható”

„-Képzeld, egy hónap alatt 2 centit nőtt a felkarom kerülete! Egy év múlva már ötvenes lesz!” Ki ne hallotta volna már ezt lelkes kezdő ismerősétől. Ha te is közéjük tartozol, jobb, ha reálisan látod a dolgokat. A szervezet gyorsan alkalmazkodik a szokatlan terheléshez – kezdetben drámai mértékű izom- és erőnövekedéssel -, de ez idővel lelassul, és ha nem reagálsz a változásokra, meg is állhat.

Miről van pontosan szó? Ha tested hozzászokott az ingerhez, elkényelmesedik. Minden edzésen próbáld meg egy kicsit növelni a terhelést. Lehet ez egy plusz ismétlés, vagy néhány kilóval több súly. Nem baj, ha nem sikerül mindig, de törekedj erre!

„A lemaradt testrészeket gyakrabban kell edzeni”

Egyáltalán nem biztos, hogy a kevésbé fejlett izomcsoportjaid az aluledzettség miatt maradtak le a fejlődésben. A heti 2 (és ennél semmiképp sem több) edzés éppenséggel segíthet felhozni a bicepszet és tricepszet, 2-3 alkalommal terhelheted az alkart és a vádlit, de a nagy izomcsoportoknál más a helyzet.

A hátat, mellet és a combot semmiképp ne edzd egy héten egynél több alkalommal, mert csak rontasz a helyzeten. Inkább növeld az intenzitást rövidebb pihenőkkel, és ha eddig nem tetted, törekedj a szabályosabb végrehajtásra!

„De hisz Arnold/Ronnnie/Phil is ettől nőtt meg”

Tipikus hiba a profi edzéstervek másolása. Itt bővebben is írtunk már erről a hülye szokásról. Vedd figyelembe, hogy a profi testépítők nem átlagos genetikával rendelkeznek – hisz akkor valószínűleg nem lennének most ott, ahol vannak – , és míg te remélhetőleg naturál vagy, ők nem. Ekkora terhelést gyógyszertári segédlettel senki nem tudna a javára fordítani. De ha izmot szeretnél veszíteni, csak rajta, innen szemezgethetsz.

 

A legnagyobb táplálkozási tévhitek

Betiltott étrendkiegészítők – itt a lista!

Elhanyagolt izmok – lehet, hogy ezért stagnálsz?

Hogyan fogyjak le a fenekemről, combomról, hasamról?

A legnagyobb táplálkozási tévhitek

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük