Edzés hidegben – vigyázz az ízületekre!

Edzés hidegbenBár a diéták szezonja inkább tavaszra és nyárra tehető, egyes elvetemültebb példányok télvíz idején is képesek aerobozni odakint. Ha nem szeretnél elaludni a gyaloglópadon vagy az ellipszistréneren, a szabadban végzett gyaloglás vagy kerékpározás jó megoldás lehet télen is.

Aerob és kardió edzés hidegben

Lehet, hogy már a könyöködön jön ki, de még mindig rengeteg felelőtlen emberrel találkozom, akik – „hisz úgyis kimelegszem” – alulöltözve kezdik az aerob vagy kardió edzésüket.

A zsírégetés beindulásához el kell érni az „üzemi hőfok”-ot, aminek csalhatatlan jele, ha kimelegszik a hátad. Magyarul: elkezdesz izzadni. Az izzadás pedig még mínusz fokban is hőveszteséggel jár, ezért ne foglalkozz azzal, hogy rádrohad a ruhád. Inkább, minthogy összeszedj egy jó kis tüdőgyulladást.

A legmegfelelőbb ilyenkor természetesen a réteges öltözködés. A ruhád olyan anyagból legyen, ami légbuborékokat képez, de átengedi az izzadságot. Ezért rossz választás például a pamut, és minden más olyan szövet, ami magába szívja a nedvességet.

Meglepő, de ha egy sapkát is a fejedbe nyomsz, akár 50 százalékkal is csökkentheted tested hőveszteségét. Ügyelj a kéz- és lábfejed védelmére is. A kapcarongy ideje már lejárt, de egy vastag zokni és kesztyű ugyancsak jó szolgálatot tehet.

Ha kemény mínuszok vannak, és a szél is élénk, ne lélegezd be közvetlenül a hideg levegőt. Tedd a sáladat a szád elé, ezzel is csökkentve a megfázás esélyét.

Súlyzós edzés hidegben

Szerencsére a legtöbb teremben van fűtés, de van, aki ilyenkor is a szabad ég alatt, vagy odahaza, a fűtetlen garázsban vagy pincében szeret edzeni.

Tudnod kell, hogy a hideg ízület jelentősen növeli a sérülésveszélyt. Nem hiába látsz még nyáron is olyan sportolókat, akik relatíve melegben is pulóverben edzenek. Mindezt ízületeik védelmében teszik, és nagyon ajánlatos neked is alkalmaznod ezt a technikát.

Ahhoz, hogy minimálisra csökkentsd a veszélyt, ezekre ügyelj:

  • Öltözz fel jól. Különös tekintettel a sérülékenyebb testrészeidre. Ha máskor nem használsz fáslit, most itt az ideje. Arra azért vigyázz, hogy a ruha ne akadályozzon a gyakorlatok végzése közben.
  • Melegíts be, mint állat. Ha máskor csak tessék-lássék gimnasztikázol, vagy egyből a gyakorlattal kezded az edzést, hidegben ez nem működik. Fel kell pörgetned a vérkeringésedet, különös tekintettel azokra a területekre, ahol már történt sérülés. Használj bemelegítőkrémet is.

A gyíkok egyik jellemző vonása, hogy az időjárástól (is) függ, hogy szíveskednek-e elfáradni az edzőteremig. Te ne tartozz közéjük, és legyen akár 40, akár -20 fok, találd meg a megoldást, hogy kihozhasd edzésedből a maximumot!

Edzés melegben – ezekre ügyelj fokozottabban!

Kifogások edzés ellen

Miért nem mersz lemenni az edzőterembe?

Hülye kérdések testépítők bosszantására

Vélemény, hozzászólás?