Edzés és élet porckorongsérvvel

A porckorongsérv (gerincsérv) a fejlettebb országok gyakori betegsége. Hazánkban is egyre csak nő az esetek száma, köszönhetően a mozgásszegény, ülő életmódnak, és a gerinccsigolyákat érő egyenetlen terhelésnek.

Különösen bosszantó, ha testépítőknél, erőemelőknél jelentkezik, hiszen egy ígéretesen induló sportkarriert is kettétörhet a betegség.

 

A porckorongok feladata

Először is tegyük már tisztába, hogy mit is nevezünk porckorongnak. Az mindenki számára világos, hogy a gerincoszlopunk csigolyákból áll. 24 valódi, és 9-10 álcsigolyánk van. A valódi alkotják csigolyák a gerincoszlopot, míg az álcsigolyák és néhány elcsökevényesedett farokcsigolya a keresztcsontot alkotja.

 

A porckorongok a csigolyák között helyezkednek el, alapvető szerepük van abban, hogy a gerincoszlopunk kellően rugalmas és hajlékony legyen. Maga a porckorong egy rostos gyűrű, és mindig két csigolya között van.

A porckorongok rugalmas összekötést biztosítanak a csigolyateste között, és azzal, hogy mozgékonnyá teszik a gerincet, védelmezik a külső behatásoktól.

Mitől alakulhat ki porckorongsérv?

Elsődleges rizikófaktor a már említett mozgásszegény és ülő életmód. A gerincoszlop ugyanis elsődlegesen a négy lábon járásra lett „kitalálva”, a homo erectus, vagyis a felegyenesedett ember pedig mindössze 1,8 milló éve jelent meg. Magyarul, az evolúciónak van még hová fejlesztenie az emberi gerincet.

Jelenleg ott tartunk, hogy a felegyenesedett járás problémamentesen zajlik, de a gerinc a tengelyirányú – tehát függőleges – terhelésekre még mindig érzékeny. Ha a gerincoszlop a nem megfelelő ülő- vagy más pozícióban elveszíti természetes görbületét, egyes szakaszai túlzott terhelést kapnak, és növelik a gerincsérv kockázatát.

A porckorongok sérüléséhez vezethet a jelentős túlsúly és a nehéz tárgyak emelgetése is.

Sérvről általánosságban akkor beszélünk, ha bármely szervünk a normál helyzetéből kitüremkedik, áthatol az őt határoló más szöveten. Jelen esetben a porckorong rostos gyűrűje szakad el, és a belül lévő kocsonyás anyag kitüremkedik, és megjelenik csigolyacsatornában, vagy a gerinccsatornában.

A porckorongsérv tünetei

Intő jel lehet a végtagok felé sugárzó fájdalom. Ha a sérv nyaktájékon van, akkor karba vagy vállba, ha a derekat érinti, lábba vagy lábszárba sugározhat. Gyakori tünet a derékfájás is, de esetenként elmaradhat. Jelentkezhet zsibbadás és izomgyengeség is.

A fájdalom nem állandó. Egyes napokon erősebb, gyötrelmesebb lehet, máskor akár hetekre is elmúlhat, és újabb terhelést követően jelentkezhet ismét.

Ha az izomgyengeség olyan mértékű, hogy vizelet- vagy széklettartási problémát okoz, azonnali műtétre van szükség.

A sebészi beavatkozás során eltávolítják a sérült porckorongot, de az esetleges szövődmények miatt ez a megoldás csak végső esetre szól.

Porckorongsérv

De mi van akkor, ha nem ennyire súlyos?

A porckorongsérv kezelése gyógyszeres terápiából és fizioterápiából áll legtöbb esetben. Ha enyhül a fájdalom, el lehet kezdeni a gyógytornát, törekedve arra, hogy a mély hátizmok kellően megerősödjenek ahhoz, hogy tehermentesítsék a gerincoszlopot.

A hátizomzatnak kifejezetten jót tesz az úszás, mellé pedig végezhetjük a gyógytornász által javasolt speciális gyakorlatokat.

Súlyzós edzés gerincsérvvel?

Persze minket leginkább az érdekel, hogy ilyenkor mit szabad, és mit nem. Megnyugtatásul közöljük, hogy az edzésről nem kell lemondanod, de néhány kompromisszumot érdemes kötnöd, megelőzvén a panaszok kiújulását.

Amit mindenképpen kerülni kell:

  • Felhúzás minden formája – helyette csigás lehúzás, hátrahomorítás nélkül
  • Mélyguggolás – helyette egylábas guggolások, lábnyújtás, kitörés
  • Lehetőség szerint az állva végzett gyakorlatokat is helyettesítsd ülő változataikkal.

Alapszabály itt is, hogy amelyik gyakorlat közben fájdalmat érzel, azt ne végezd, és igyekezz valamivel helyettesíteni. Konzultálj gyógytornásszal, sportorvossal, és semmiképp se hagyd abba az edzéseket teljesen, mert a legrosszabbat ezzel teszed magadnak.

Ha ülő munkát végzel, ügyelj arra, hogy megmaradjon a gerincoszlopod természetes görbülete, és kerüld a görnyedést. 

 

A leggyakoribb sportsérülések testépítőknél:

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük