E-vitamin

E-vitaminAz E-vitamin több szervünk megfelelő működéséhez szükséges. Fontos antioxidáns, ami azt jelenti, hogy segíti a sejteket károsító folyamatok lelassítását.

Zsíroldékony vegyület, megtalálható a növényi olajokban, gabonafélékben, vörös húsokban, baromfihúsban, a tojásban, gyümölcsökben, zöldségekben és a búzacsíra olajban.

Legfontosabb szerepe a sejthártya védelme, megakadályozza, hogy az oxidáció hatására a sejthártyák többszörösen telítetlen zsírsavjai károsodjanak, valamint antioxidánsként segít semlegesíteni a sejteket károsító szabadgyököket.

Az E-vitamin fontos szerepet játszik a fizikai teljesítőképesség fokozásában, az energiaszint növelésében, az izomerő növelésében, valamint a regenerálódási idő csökkentésében.

Védi a vörösvértestet, mely oxigént szállít a szívbe és a többi szervbe, segítve ezzel sejtlégzést. Gondoskodik róla, hogy az izmok és idegek kevesebb oxigént fogyasszanak, így később fáradnak el, nő a kitartásuk. Sportolóknál ezért is különösen fontos az E-vitamin.

Szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésére is használják: segít elkerülni a szívrohamot, mellkasi fájdalmat, a magas vérnyomást és a vérrögképződést. Cukorbetegek esetében is adagolják a szövődmények kezelésére, valamint a tüdő- és szájrák kialakulásának veszélyét is csökkenti.

Hatással van az idegrendszer működésére, így az olyan idegi eredetű megbetegedések esetében is szükséges az E-vitamin bevitel megemelése, mint például az epilepszia, az Alzheimer- és a Parkinson- kór.

Nők esetében a terhesség végső szakaszában van szükség nagyobb dózisra, továbbá a premenstruációs fájdalmak enyhítésében is szerepet játszik. A menopauzás tünetek, a hőhullámok kezelése során is emelni szükséges a mennyiségét. A bőrápolásban is jótékonyan fejti ki hatását, az öregedés egyik fontos ellenszerének tekintik.

Az E-vitamin hiánytünetei

Gyenge koncentráció, ingerlékenység, szívbetegség, terméketlenség, látásgyengülés, petyhüdt bőr, fáradtság, teljesítménycsökkenés, öregségi foltok, nehezen gyógyuló sebek.

Az E-vitamin napi adagja

Gyerekeknek: 6-12 mg, felnőtteknek: 12 mg, terhes nőknek: 16 mg. Túladagolástól különösebben nem kell tartani, sportolók nyugodtan túlléphetik ezt a dózist.

 

„Köpd ki, ha finom!” – Jack Lalanne, egy igazi példakép

Rostfogyasztás – mennyit, és milyen forrásból?

C-vitamin kisokos

K-vitamin

B6-vitamin – az optimális fehérjebeépülésért