Dukan-diéta

A Dukan-diéta segítségével akár 20 kilót is fogyhatunk – állítják a már sokszor emlegetett női magazinok. Nem vagyunk most híján a celebeknek sem, hiszen a híres

Pippa Middleton

Pippa Middleton (valami angol királyi családnak a valakije) is ezzel a módszerrel tudja megőrizni állítólag igen csinos idomait.

Mi a Dukan-diéta lényege?

A 90 napos diétához hasonlóan, tápanyagok szerint (de még ezt is eszetlenül) csoportosítja az élelmiszereket. Először csak fehérjét fogyaszthatunk, ami a diéta megalkotója, bizonyos Dr. Dukan szerint a következő ételek bevitelével érhető el:

Valószínűleg igen bonyolult számításokat végzett Dukan úr, amikor meghatározta, hogy ha valaki csak 5 kilót akar leadni, akkor 2 napig, ha 10-et akar leadni, 3, ha pedig 20 kilótól szeretne megszabadulni, akkor 5 napig kell tartania a fehérjeevő időszaknak…

A második szakaszban már ehetünk friss vagy grillezett zöldségeket, de az öntet csak zsírszegény joghurtból vagy olívaolajból készülhet. Állítólag ez a szakasz meghozza a kívánt eredményt, tehát addig kell eszerint étkezni, ameddig el nem érjük az áhított testsúlyt.

A harmadik szakaszba akkor léphetünk, ha már nem szeretnénk többet fogyni. Ehetünk szénhidráttartalmú ételeket is: gyümölcsöt, napi kétszer két szelet teljes kiőrlésű kenyeret, valamint hetente kétszer tésztát is. Mindezek után visszatérhetünk a „normál” étkezéshez, hetente egy „fehérjenap” tartása mellett.

 

Mintaétrend az első szakaszhoz

1. étkezés: 15 dkg zsírszegény túró, egy főtt tojás, 5 dkg csirkemellsonka.

2. étkezés: egy kis poharas joghurt.

3. étkezés: 15 dkg grillezett csirkemell, 10 dkg zsírszegény sajt.

4. étkezés: egy kis poharas kefir.

5. étkezés: 15 dkg grillezett tengeri hal egy bögre zöldfűszeres joghurtöntettel.

Mintaétrend a második szakaszhoz

1. étkezés: egy főtt tojás, 5 dkg pulykamellsonka, egy paprika, egy paradicsom, egy bögre zöld tea.

2. étkezés:  egy kis poharas joghurt.

3. étkezés: 15 dkg grillezett csirkemell, egy bögre uborkasaláta.

4. étkezés: két répa.

5. étkezés: egy bögre Cézár-saláta kenyér nélkül.

 

Mintaétrend a harmadik szakaszhoz

1. étkezés: egy szelet teljes kiőrlésű kenyér vékonyan megvajazva, egy szelet pulykamellsonka, egy paprika, egy bögre tejeskávé.

2. étkezés:  5 dkg zsírszegény sajt.

3. étkezés: egy bögre teljes kiőrlésű tészta paradicsomszósszal.

4. étkezés:  5 dkg sajt, két szelet pulykamellsonka.

5. étkezés: egy nagy bögre tejes-gyümölcsös turmix.

Alkalmazható nyugodt szívvel a Dukan-diéta?

Semmiképpen sem. Sületlenség az egész, csakúgy, mint a 90 napos. Nézzük, melyek a legszembetűnőbb hibák:

  • Alapvető tápanyagok szétválasztása. Diéta alatt is be kell vinnünk minden fontos tápanyagot, persze az arányok másak. Az alacsony szénhidrát tartalmú diéta alatt megnöveljük a fehérje és a zsírbevitelt (a jó zsírokét), vagy alkalmazhatunk ketogén diétát is, ahol 0-ra csökkentjük a napi szénhidrátbevitelt, és 5-6 naponta visszatöltjük.
  • Ez a szétválasztósdi viszont rendkívül káros, izomvesztéssel, és a testösszetétel romlásával jár.
  • Az ételek ismeretének hiánya. Bár a tej és a joghurt „fehérjenapon” fogyasztható, Dr. Dukan megfeledkezik arról, hogy ezek az élelmiszerek jelentős mennyiségű szénhidrátot (tejcukrot) és zsírt is tartalmaznak. Viccesen hangzanak ezek a komplettnek hitt étkezések: „két répa”, „egy joghurt”. Fehérjét alig, szénhidrátot viszont annál inkább tartalmaznak. A már szénhidrátfogyasztást is megengedő szakaszban a lehető legrosszabb szénhidrátokat ajánlja: kenyeret és gyümölcsöt.
  • Hülye diéta faktor. Gyakorlottabb szem azonnal felismeri az átverős diéták jellemzőit: Jól csengő neve van, sőt személynévhez kötött. Nem határozza meg az elfogyasztandó étel mennyiségét, holott, ez a személy testsúlyától függ.
  • Alapvető ismeretek hiánya: a már említett képzavar, például a „fehérjenapon” fogyasztható cukrot és zsírt tartalmazó élelmiszerekről.
  • Túl egyszerűnek tűnik. Nincs semmi szigorúság, olyan ételek vannak a listán, melyeket szívesen fogyaszt az átlagember. Márpedig tudjuk, hogy kemény munka nélkül nem lehet tartós és jó eredményt elérni.
  • Kúraszerű alkalmazást ajánlanak. Az, hogy a diéta végeztével visszatérhetünk a „normál” étrendünkhöz, és mindezt „fehérjanapok” beiktatásával meg is tudjuk őrizni az amúgy kétséges eredményt. Kúraszerűen nem lehet említésre méltó eredményt elérni, hiszen minden esetben életmódváltásra van szükség.

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük