Diéta “fehérjeporral”?

Megrendelhetsz a neten egy csodafehérjeport, és pár hét alatt karcsú leszel. Jó vicc. Ennyi idő alatt semmilyen eszközzel nem fogsz gyökeres változást elérni, épp, hogy csak beindul a zsírbontás – már ha normálisan diétázol, és nem ilyen szaroktól szerektől vársz eredményt.

Min alapszik ez a diéta?

A reklám elég homályosan fogalmaz, a lényege az, hogy napi étkezéseidet turmixokkal kell helyettesítened, és tuti az eredmény. Persze tápanyag-összetételről nincs információ, egyszerűen hinnünk kell, hogy valóban optimális mennyiségben tartalmazza a „fehérjepor” a fehérjét, szénhidrátot és zsírt. Gyönyörű képzavar máris: ha ez a cucc valóban optimális arányban tartalmazza az imént felsorolt makronutrienseket, már eleve nem hívható „fehérjepor”-nak.

A tökéletesen debil fogyókúrázóknak sokat nyomhat a latban az, ha kamu orvosi teszteket is megemlítenek, továbbá fiktív dietetikusi véleményekkel és kamuhonlapokkal demonstrálják az eredményt.

Miért tűnhet vonzónak egy ilyen fogyókúra az átlagember szemében?

Ezek a diéták mind nagyon rövid ideig tartanak, így nagyobb kedvvel vág bele mindenki. “Klinikai vizsgálatok”-at végeznek, melyek egyetlen tényt igazolnak: az illetőnek csökkent a testsúlya. A testösszetétel változásával egyáltalán nem foglalkozik. Vagy azért, mert ez már túl magas egy átlagos fogyókúrázó számára, vagy mert egyszerűen fogalmuk sincs, mi a különbség izomveszteség és zsírveszteség között.

Aki túl van már 1-2 értelmesebb diétás cikluson, az tudja, hogy az első két hétben jellemzően többet fogyunk, mint az optimálisnak mondható heti 1 kilogramm. Ez azért van, mert a szénhidrátbevitel csökkenése miatt az izmokban tárolt glikogén kiürül.

A két hét még eléggé biztonságos a forgalmazóknak ahhoz, hogy garanciát tudjon vállalni: a vásárló fogyni fog – vagyis a mérleg kevesebbet mutat majd. Zsírból ugyan vajmi keveset fog leadni, de bánja a fene, végülis nem az számít, hogy még mindig szarul nézek ki, hanem eldicsekedhetek azzal, hogy x kilót leadtam.

A villámdiéták veszélyei

A borítékolható csalódáson és néphülyítésen kívül komoly egészségi kockázattal is számolnunk kell. Soha ne alapozz étrendet kizárólag turmixokra! Az ember emésztőrendszere alapvetően szilárd ételekre van „kalibrálva”, és ha napokig csak folyékony táplálékot viszel be, hát megnézheted magad…

A módszerek kitalálói egyáltalán nem tartják fontosnak azt, hogy leendő ügyfélkörükkel megismertessék a táplálkozás alapelveit. A por fogyasztását alapvetően tejjel javasolják (diétában tejcukor…), és csak egy mindenkire vonatkozó beviteli mennyiséget határoznak meg, figyelmen kívül hagyva az egyik legfontosabb tényezőt, az illető testsúlyát.

A tej pedig elvégzi áldásos hatását: a leadott izomért cserébe zsír rakódik le, és csak tovább növeli a bélrendszeri problémák kialakulását.

 

Akkor mégis hogyan? A kapcsolódó cikkek segítenek:

Diétás étrend

Mintaétrend diétázó nőknek

 

Testkompozíció-változtatás: ha nem akarsz szigorúan diétázni

 

 

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?