D-vitaminnal az izomerőért

A D-vitamin zsírban oldható vitaminjaink egyike, ennek köszönhetően vízben oldható társaitól is veszélyesebbnek tartja az egészségügyi média butábbik fele. Félni ettől a vitamintól sem kell, hiszen túladagolni csak felfoghatatlan mennyiségek bevitele után lehet, ellenben hiánytünetei komoly betegségekhez vezethetnek. Igazából nem is egy vitamin ez, hanem több zsíroldékony vitamin összefoglaló neve. Ide tartozik például a D2-vitamin (ergokalciferol) és a D3-vitamin (kolekalciferol) is.

A D-vitamin szerepe szervezetünkben

D-vitamin elengedhetetlenül szükséges csontjaink egészségének megőrzéséhez. Szerepet játszik a kalcium és a foszfor vékonybélből való felszívódásában, és a vesékből való kalcium visszaszívásban.

Ha a vér kalciumtartalma csökken, a D-vitamin előanyaga aktiválódik, és kalciumot szabadít fel csontjainkból, és szervezetünk több kalcium felvételére lesz képes a bélrendszerek keresztül, és a vér kalcium tartalma ismét normál szintre emelkedik.

D-vitamin hiány esetén a következő problémák léphetnek fel:

  • fáradékonyság, napközbeni álmosság
  • látászavarok, szemfájás
  • izomgyengeség
  • izomfájdalmak
  • magas vérnyomás
  • cukorbetegség
  • Parkinson-kór
  • állandó szomjúság
  • D-vitamin források

Legkönnyebben hozzáférhető D-vitamin forrásunk a napfény. Néhány perc napozás már fedezi a minimum szintet, de sportolóknak érdemes ennél sokkal többet bevinni, hiszen a test fokozott igénybevétele fokozott vitaminszükséglettel is jár. Nyugodtan szedhető akár napi 2000-4000 NE (50-100 mcg) is. A táplálékkiegészítők mellett természetes forrásai is vannak a D-vitaminnak:

Tőkehal máj: 250 mcg/100g
Margarin: 8 mcg/100g
Halak: 3-14 mcg/100g
Tojássárgája: 10 mcg/100g
Húsok: 1 mcg/100g

Kiknek ajánlott még a D-vitamin nagydózisú bevitele?

A sportolókon kívül még számos csoportnak ajánlatos magasan tartani a napi D-vitamin adagot:

  • kismamák
  • gyerekek
  • világos bőrűek
  • csontritkulásban szenvedők
  • túlsúlyosak

Alapvető élelmiszerek? Szemétdombra velük!

E-vitamin

B12-vitamin

B1-vitamin (tiamin)

A-vitamin

C-vitamin

 

 

Vélemény, hozzászólás?