Csaló étkezés – mikor “szabad”?

Adam RichmanA csaló étkezés kategóriájába tartozik minden olyan alkalom, amikor szervezetünk számára haszontalan, ámde kulináris élvezetet jelentő táplálékot veszünk magunkhoz. Senki sem szent, olyan testépítő nem létezik, aki ne csalt volna már legalább egyszer életében. Az erőemelők, erősemberek esetében nincs nagy szigor, hiszen a kinézet másodlagos. Persze ha súlycsoportok vannak, azért illik befogyni az előírt testsúly alá.

Könnyen kitalálható, hogy a csaló étkezés vagy egyszerű szénhidrátot, vagy telített zsírt>, vagy (ez a leggyakoribb) mindkettőt tartalmaz. Ide tartozik gyakorlatilag az összes gyorséttermi kaja: hamburger, hot-dog, pizza, kínai vackok, sütemények, kenyér, felvágottak, tej, cukrozott üdítők, gyümölcsök – és még sorolhatnánk. Tehát minden, ami “finom”. Örökre le kell ezekről mondani?

Természetesen nem. Az, hogy mennyi szemetet ehetsz, például nagyban függ a testtípusodtól. Lehet, hogy ektomorf edzőtársad naponta megeszik fél kiló zsíroskenyeret, és mégis kockás marad a hasa, de ha hízékony alkat vagy, neked más étrendre van szükséged. Ha endomorf testalkattal áldott meg a sors, jobb, ha messze elkerülöd az imént felsoroltakat. Mindig az a lényeg, hogy figyeld a tested reakcióit, és ha zsírosodást tapasztalsz, hagyd el a szemétkaját.

A csaló étkezés időzítése

Nagy általánosságban kijelenthető, hogy heti 1-2 csaló étkezés diétában sem fog kárt okozni. Ha ügyesen kihasználod a félreevésben rejlő pszichikai erőt, még akár plusz löketet is adhat ahhoz, hogy maximális fegyelemmel folytasd a diétát.

Sokan azt gondolják, hogy ez a heti 1-2 alkalom kötelező. De ha nem érzed szükségét csaló étkezésnek, semmiképp se csábulj el. Érdemes ezzel legalább egy hónapot várni, mert ekkorra már – ha mindent jól csinálsz – lesz a diétának szemmel látható eredménye, és kétszer is meggondolod, hogy érdemes-e ezt kockáztatni egy kis bűnözésért cserébe.

Ami a napszakot illeti, két lehetőséged van. Ha leküzdhetetlen vágyat érzel valami jó kis cukros vacak iránt, érdemes a súlyzós edzésed után beiktatni, a proteinturmix mellé. Legalább tölt egy kicsit a glikogénraktáraidon. Nem árt tudni, hogy a fruktóz (gyümölcscukor) például erre sem alkalmas. Ha a csaló zabálás zsírban gazdag, iktasd be a turmix után olyan fél-egy órával.

Egyes testépítők az utolsó étkezésre időzítik a csalást. Ez azon alapszik, hogy a félreevés funkcionálhat jutalomként is, miután leküzdöttél 5-6 diétás étkezést. Ha a csalókajád cukrot is tartalmaz, ezt a módszert nem javasoljuk lefekvés előttre. Akkor már inkább tedd reggelre, mert ekkor a lemerült raktáraknak hasznos lehet némi szénhidráttöltés.

NagymamaCsak akkor csalj, ha megérdemled!

A diéta kezdeti fázisában nincs értelme félreenni. Várj pár hetet, figyelgesd magad a tükörben, mérd le hetente a testsúlyodat és a testkörfogataidat, és ha úgy látod, sínen vagy, jutalmazd meg magad.

Időzítheted ezt az alkalmat vendégségre, esküvőre, de egy szimpla nagymama látogatást is meg lehet így oldani. Mondtam már, hogy a diéta egyik legnagyobb kerékkötői a nagymamák?

Csalás tömegnövelés alatt

Ha tömegelsz, el kell döntened, hogy mi a fontosabb: a maximális izomtömeg növekedés, vagy a lehető legkevesebb zsír felszedése. Ha előbbit tartod lényegesebbnek, akkor csak arra ügyelj, hogy meglegyen a kellő mennyiségű fehérje és szénhidrátbeviteled. Ezen felül csalj, amennyi jólesik, mindaddig, amíg nem sokallod a zsírgyarapodást. Lee Priest ennek a nagymestere.

Ha minimálisra akarod csökkenteni a zsírosodást, a hét 6 napján étkezz teljesen tisztán, és iktass be egy csalónapot, mondjuk vasárnap. Természetesen ekkor is érdemes folyamatosan figyelni a változást, és ha kezd eltűnni a definíció és az erezettség, csökkentsd a szemétkaja arányát.

Még egy praktika

A csaló étkezést hozzácsaphatod egy „rendes” étkezésedhez, például az egyszerű szénhidrátot tartalmazó ételt rostos szénhidráttal és állati fehérjével vegyítheted. Így jelentősen csökkenteni tudod a szervezeted által kiváltott inzulinreakciót, és ennek folyományát, a zsírszövet-gyarapodást.

Lehetőség szerint soha ne egyél cukros ételt „magában”. Ha megkívánsz egy szelet süteményt, hát edd meg nyugodtan, de ha módodban áll csapd hozzá egy teljes étkezésedhez, hogy mérsékeld a kárt.

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?