Az elhízás valódi veszélyei

ElhízásTestépítés szempontjából a túlsúlyosság és az elhízás csak szimpla esztétikai problémát jelent. Ha egy versenyző a kelleténél magasabb testzsírral rendelkezik, nem fog jó helyezést elérni, a strandgyúrósokat meg kevesebb strandribi fogja megbámulni. Az elhízás mindezen felszínes külsőségek mellett komoly egészségi kockázatot is jelent. Ha hagyod, hogy (mondjuk tömegnövelési ciklusban) a kelleténél több zsír rakódjon rád, súlyos betegségek jelentkezhetnek. Bár a mi közösségünk ezt a dolgot többnyire helyén kezeli, azért figyelj oda, hogy ne szállj el nagyon, mert egy bizonyos szinten túl már nincs értelme még jobban behízni.

Az egészséges életmódról vajmi keveset tudó, sporttevékenységet nem végző többség viszont egyáltalán nincs tisztában azzal, hogy a tartósan fennálló elhízás az életüket veszélyezteti. Az érdektelenségben közrejátszik az is, hogy a 40 fölötti pocakos férfi hazánkban “normális”, megszokott jelenség, és tapasztalhatjuk, hogy e kor fölött a (papíron) hiúbb nőknek is egyre nagyobb százaléka hagyja el magát, és nagy ívben tesz a gyarapodó zsírpárnáira. A sovány embereket lehet cseszegetni amiatt, hogy “nem esznek rendesen”, és elfújja őket a szél, de egy túlsúlyos személyt figyelmeztetni udvariatlanság.

Ha van ilyen ismerősöd, családtagod, mutasd meg neki a cikket, hátha tudatosul benne, hogy mit követ el saját egészsége ellen.

Mire számíthat az, aki jelentős súlyfölösleggel él, és ezt normálisnak hiszi?

Összességében rövidebb életre, és ezen belül is kevesebb betegségmentes életévre. Na de lássuk a konkrétumokat, melyek az elhízás közvetlen veszélyei.

1. Szív- és érendszeri betegségek

A tartós súlytöbblet, a helytelen táplálkozás és a mozgásszegény életmód súlyosan károsítja érrendszerünket.

Megváltozik a vér összetétele, és lerakódások (plakkok) keletkeznek az érfalon. Ez a folyamat az ér keresztmetszetének csökkenését, szűkületét eredményezi. Ha az erek szűkebbek, rugalmatlanabbak, a vér nehezebben halad át rajtuk, és magasvérnyomás betegség alakul ki. Szintén a plakk-képződéshez köthető az érelmeszesedés (arteoszklerózis) is.

Ha az érfalra lerakódott rétegből darabok válnak le, a keringési rendszerben vérrögként haladnak tovább. Ezek az úszó vérrögök elzárhatják a szűkebb hajszálereket, és életveszélyes állapotot idézhetnek elő. Előfordulhat, hogy egy szívhez közeli koszorúér záródik el – ekkor szívinfarktusról beszélünk, míg az agy vérellátásáért felelős hajszálér elzáródása agyi infarktushoz (stroke) vezethet.

2. Diabétesz

A 2. típusú cukorbetegség az egyik leggyakoribb szövődménye az elhízásnak. Nem más ez, mint egy súlyos anyagcsere-betegség, mely mindenekelőtt az érhálózat károsodásáért tehető felelőssé. Korábban elsősorban az idősebb korosztálynál jelentkezett, ezzel szemben ma már bármely életkorban előfordulhat.

Ha nem tartózkodunk a mértéktelen cukorfogyasztástól, szervezetünk inzulinérzékenysége csökkenni kezd. Minél több cukrot fogyasztunk, annál több inzulinra van szükségünk, de a maga inzulinszint egyben csökkenti a receptorok érzékenységét. Ha sok évig következetesen egyszerű cukrokkal terheljük a szervezetet, kimerül az inzulintermelő kapacitásunk, és a véráramban maradó cukor súlyos problémákat okozhat.

A cukorbetegség legsúlyosabb szövődményei a végtagok elvesztése, vakság, veseelégtelenség és különféle agyi érbetegségek.

3. Ízületi problémák

Nem elhanyagolható az sem, hogy a túlsúly mekkora fölös terhet rak gerincoszlopunkra és csigolyáinkra. Legkomolyabb terhelést a térd és a csípőízület kap, de megszenvedik a porckorongjaink is – ekkor nyilall belénk a rettegett derékfájás.

Ülő és mozgásszegény életmód hatására fokozódik az ízületek egészségtelen terhelése.

 

Mit tudunk tenni az elhízás ellen?

Ha tudatosítottuk magunkban a problémát, ideje cselekedni. A pluszkilókat életmódváltással adhatjuk le – soha ne higgyünk a befektetett munka helyett ajánlott csodaszereknek. Ezek egytől egyig átverések!

A lépések

1. Iktassuk ki étrendünkből a cukros és fehér lisztből készült élelmiszereket, és használjunk helyettük édesítőszereket.

2. Étkezzünk legalább napi 5 alkalommal, hogy vércukorszintünk stabil maradjon.

3. Sportoljunk hetente legalább 4-5 alkalommal (végezzünk súlyzós és aerob vagy kardió edzést is)

4. Minden étkezésünk tartalmazzon sovány állati fehérjét (csirkemell, halak) és friss zöldségeket

5. Vigyünk be megfelelő mennyiségű esszenciális zsírsavat

6. Használjunk naponta vitamin- és ásványi anyag komplexet, mert élelmiszereink ma már nagyon kevés mikrotápanyagot tartalmaznak.

 

Tehát a lényeg: egy elhízott személy esetében csak másodlagos az esztétikai probléma. A túlsúly lassan, de biztosan károsítja a szervezetet, és ahogy fentebb is olvasható, igen komoly betegségek előszobája lehet.

 

Miért kivételeznek az alkohollal?

A legnagyobb táplálkozási tévhitek

A legnagyobb táplálkozási tévhitek, 2. rész

Egészségesnek hitt élelmiszerek

A diéta alapszabályai

„Köpd ki, ha finom!” – Jack Lalanne, egy igazi példakép

 

Vélemény, hozzászólás?