A zöld tea és a zsírégetés

Zöld teaA zöld teát kedvező élettani hatásai miatt szívesen fogyasztják a sportolók. Akár a víz alternatívájaként is tekinthetünk rá, ha előbbitől kezd herótunk lenni. Lassan annyi kamu fogyasztószer kerül piacra, hogy a valóban hatásos kiegészítőket is gyanakvással figyeljük. A tea esetében ez az aggodalom felesleges.

A teák fajtái

A tea a teacserje szárított leveleiből készített főzet. A gyártási folyamat esetenként eltérhet, de legtöbbször négy szakaszra bontható: hervasztás, fonnyasztás, erjesztés (fermentálás), szárítás. A fekete teával (Darjeeling, Ceylon) ellentétben a zöld tea készítési folyamatából kimarad a fermentáció, így a flavonoidjai (katechinek) jelentős mértékű oxidalizációtól menekülnek meg.

Köztes típusnak tekinthető az oolong, melynek előállítása során az oxidációt a folyamat közepén állították meg.

A zöld tea hatása a szervezetre

Fontos összetevői a polifenol szerkezetű flavonoidok. Ezek olyan természetes vegyületek, melyek kedvező hatással vannak a koleszterinszintre, csökkentik a magas vérnyomást, és javítják az érfal rugalmasságát. A flavonoidok a legkönnyebben felszívódó polifenolok – a tea is ezt a fajtát tartalmazza. A flavonoid vegyületek antioxidáns tulajdonsága pedig segít megelőzni a daganatos betegségeket, a szív- és érrendszerei betegségeket, valamint az ízületi gyulladásokat és az Alzhemer-kórt is. A teában szintén előforduló fluorid pedig fogaink egészségére van jótékony hatással.

A következő ábrán látható, hogy a négy legfontosabb katechin koncentrációja milyen eltérést mutat a zöld és a fekete teát vizsgálva:

Zöld tea-katechinek

A négyféle katechin közül az EGCG (EpiGalloCatechin-3-gallate) a legfontosabb, mert egyes kutatások szerint az E-vitaminnál 25-ször, a C-vitaminnál pedig 100 erősebb az antioxidáns hatása.

A zöld tea tehát magasabb koncentrációban tartalmaz polifenolokat, koffeintartalma viszont alacsonyabb, mint a feketének.

Polifenolt nem csak a tea tartalmaz, hiszen jelentős mennyiség található meg belőlük a héjas gyümölcsökben, magvakban, a zöld színű zöldségekben és a szójában is.

Zöld tea és a sportteljesítmény

A zöld tea a sporttáplálkozásban leginkább zsírégetést elősegítő szerepe miatt lett közkedvelt. Ez nagyvonalakban úgy fest, hogy a katechinek gátolják a COMT (katecholo-metil-transzferáz) kibocsátását, ami pedig többek között a zsírégetéshez kulcsfontosságú katecholaminok lebontásáért felel. Márpedig ha szervezetünkben nagy mennyiségben fordulnak elő a katecholaminok, hatékony lesz a termogenezis, nő az energialeadás és a zsírsav-oxidáció.

A zöld teában lévő koffein pedig még rátesz egy lapáttal, így a katechinekkel szinergikusan erősítik egymás termogén hatását.

Tea és kapszula

A zöld tea előnyeit mind a teát, mint a kapszulát fogyasztó sportolók kiaknázhatják. Diétában kombinálhatjuk más zsírégetőkkel is, ekkor viszont vegyük figyelembe azok koffeintartalmát is. Előfordulhat ugyanis, hogy a nagy mértékű koffeinbevitel alvászavart okoz, ebben az esetben célszerűbb a tea helyett a koffeint elhanyagolható mennyiségben tartalmazó tablettás vagy kapszulás változatot használni.

„A zöld tea fogyaszt?”

Igen egyszerű emberek tesznek fel ilyen kérdést. A – tudjuk, milyen – magazinok, weboldalak tanításaival ellentétben kijelenthető, a zöld tea fogyasztása önmagában semmilyen, vagy csak nagyon minimális változást fog eredményezni.

Diéta és rendszeres testmozgás (súlyzós és aerob edzés) nélkül halálra van ítélve a kizárólag zöld teára alapozott diétás program. Viszont a fogyasztószerekkel ellentétben a zöld tea tényleg adhat plusz löketet a zsírégetéshez.

Kérdésed van, ami érdekelhet másokat is? Tedd fel itt: testepitek@testepitek.hu, vagy Facebookon, és válaszolunk az oldalon.

Ha személyre szabott étrendre és edzéstervre van szükséged, most jelentkezz, mert ahogy közeledik a strandszezon, úgy írnak egyre többen – és sorra küldjük a csalódást okozó válaszokat, miszerint két héttel a nyaralás előtt már “kicsit” késő elkezdeni a “fogyókúrát”.

Edzés melegben – ezekre ügyelj fokozottabban!

Kókuszzsír – ezzel bátran süthetsz diéta alatt is

A cink élettani és testépítésben betöltött szerepe

Az omega-3 zsírsav és a testépítés

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük