A zero és a light kóla tényleg “hizlal”? Fogyaszthatók diéta alatt?

Többen kérdeztétek, hogy mi újság a cukormentes, vagy cukrot csak nyomokban tartalmazó üdítőkkel diétában, illetve tömegnövelés alatt – hiszen a felesleges zsír ez utóbbi időszakban sem barátunk.

Az persze eléggé pongyola megfogalmazás, hogy “hizlal”-e egy adott élemiszer, mert nem az étrended egyetlen összetevőjén múlik, hogy a testösszetételed hogyan változik. Egyszerű matematika: ha több kalóriát viszel be, mint amennyit felhasználsz, a testtömeged gyarapodni fog. Ha a tápanyagok arányára odafigyelsz, akkor jó eséllyel izom is jön fel a zsír mellé, ha nem figyelsz annyira, akkor romolhat az izom-zsír arányod.

A zero és a light üdítőitalokkal kapcsolatban számos mendemonda kering, nagyjából havonta előrukkolnak a kutatók valamilyen felfedezéssel, például olyasmivel is, hogy ezek az italok “hizlalnak”, vagy fogalmazzunk úgy, hogy hozzájárulnak a zsírgyarapodásunkhoz.

Mégis hizlalhat?

A “hizlalás” metódusát többnyire közvetett módon magyarázzák: édes íz hatására a szervezetünk energiabevitelt is remél, ezért fokozza az inzulintermelést. Tápanyag viszont nem érkezik, az inzulin már a vérben van, ez pedig éhségérzetet generál. Az önkontrollját vesztett személy pedig nekiáll zabálni.

Nos, így tényleg tud hizlalni a light vagy zero kóla vagy más üdítőital, de ez nem közvetlenül az ital sara. Mert ugye nem a kólásüveg fog pisztolyt a halántékodhoz, hogy márpedig most enni fogsz.

Tehát a lényeg, közvetlenül egész biztos, hogy nem rondítanak be a diétádba a cukormentes italok, emiatt nem kell aggódnod.

Ami miatt tényleg egészségtelen

Van azonban számos egyéb ok, amelyek miatt mégsem ajánlott ezeknek a túlzott mértékű fogyasztása.

Itt van például a light kólában lévő foszforsav, ami roncsoló hatással lehet a fogzománcra és a csontokra, a színezőanyagok sem biztos, hogy annyira egészségesek az emberi szervezet számára. A koffeinnel is óvatosan kell bánni, főleg, ha rossz alvó vagy, nem beszélve a függőségtől, amit okozhat (“reggelizni hülyeség, de kávé nélkül nem indulhat a nap” szintű baromságok).  

Túlzások a ló innenső oldalán is akadnak, elsősorban az édesítőszerként használt aszpartám kárára. Bár az anyagról a mai napig sem sikerült hitelt érdemlően bizonyítani, sok helyütt olvashatjuk, hogy “rákkeltő” hatása van. Ilyen alapon a marhahús és a belélegzett levegő is az.

Összegezve, ha nem mozdulunk el egyik szélsőség felé sem, a cukormentes üdítők egy nem túl jelentős részét nyugodtan képezhetik folyadékbevitelünknek.

Ami biztos, hogy közvetlenül nem zsírosodunk tőlük, ám sokkal egészségtelenebbk, mint a tiszta víz. Viszont még mindig jobbak, mint a cukros üdítők és az energiaitalok.