A testépítők nem erősek?

Johnnie JacksonRendszeresen kapok ilyen kérdéseket a testépítés iránt érdeklődő, de tapasztalattal (még) nem rendelkező személyektől. A köztudatban természetesen ezzel kapcsolatban is él egy sztereotípia, ami nagy megnyugvást kelt a testépítők látványától frusztrált, 40 kilós, vagy éppen elhízott embertársaink fejében – mégpedig az, hogy ők nem erősek. Sőt, kifejezetten gyengék, az izmaik csak „kirakatizmok, fel vannak fújva” stb. Mint ahogy a hülye diéták esetében, sajnos e kérdés apropóján is baromi nehéz rendet tenni a fejekben, de legalább próbáljuk meg.

Egyáltalán, ki számít erősnek?

A fizikában az erő olyan hatás, ami egy tömeggel rendelkező testet gyorsulásra késztet. Tehát erő kell ahhoz, hogy tárgyakat elmozdítsunk, vagy ellenkezőleg, megakadályozzuk az elmozdulásukat.

Kocsmanyelven az erő általában azt jelenti, hogy ki a legtehetségesebb bunyós. Ugye megvan, amikor az alkesz végigméri a számára szokatlanul izmost férfit: „Szép darab vagy, öcsém, de a 60 kilós Lacika úgy vágna fődhöz, hogy nyekkennél. Hát nincs tebenned erő, csak fel vagy fújtatva.”  Lehet, hogy Lacika harcművész, de ez a tudomány különösebben nem függ az erőtől. Ha az edzőteremben mérkőznének meg, nyilvánvaló, hogy a testépítő győzne, hiszen 60 kilósan nem igazán lehet brutális súlyokat megmozgatni.

Mások a kitartás fogalmát keverik az erőével. „Ahhoz kell csak igazán erő, hogy lefusd a maratoni távot.” Tényleg nagyon szép teljesítmény lefutni 42 kilométert, de ez megint más, ez állóképesség.

A gyengébbek kedvéért érdemes összefoglalni, hogy egyes sportágakban mire törekszenek a versenyzők.

Foci, kézilabda, kosárlabda stb.: A csapat érdekeit előtérbe helyezve, több gólt vagy pontot szerezni, mint az ellenfél.

Ökölvívás, birkózás, cselgáncs: Földre vinni, hatástalanítani az ellenfelet, vagy döntő fölényt kiharcolni.

Futás, úszás, kerékpározás: Minél rövidebb idő alatt teljesíteni az adott távot.

Erőemelés: Minél nagyobb súllyal egy ismétlést végezni.

Testépítés: A lehető legnagyobb izomtömeget felépíteni, a lehető legalacsonyabb testzsírszázalék mellett.

Más célok

Amint látható, a testépítőknek nem elsődleges célja az erőnövelés. De szorosan ott van a második helyen, és a frusztrált irigyeket sajnos ki kell ábrándítanunk: a testépítők erősek. Aki nem hiszi, látogasson el egy edzőterembe, és meglátja.

Mivel a testépítők az erőemelőkhöz képest máshogyan edzenek – több ismétlést végeznek, és az adott izmok igyekeznek minél jobban izolálni. Ez pedig azt eredményezi, hogy valamivel kisebb súlyokkal képesek dolgozni, de egy átlagember számára ezek még mindig felfoghatatlan terhelést jelentenek.

Néhány példa arra, hogy mire képesek a testépítők

Johnnie Jackson

Felhúzás: 377 kg
Guggolás: 375 kg
Fekvenyomás: 272kg

Ronnie Coleman

Guggolás: 360 kg – 2 ismétlés
Felhúzás: 360 kg – 2 ismétlés

Jay Cutler

Fekvenyomás: 250 kg
Guggolás: 315 kg
Felhúzás: 306 kg – 3 ismétlés

Átlagos kocsmába járó, szalonnapusztító

Fekvenyomás: 50 kg
Guggolás: 60 kg
Felhúzás: “A meg mi?”

Amint látható, a top testépítők sem mindig kíváncsiak az egyismétléses maximumukra. Azt sem árt figyelembe venni, hogy ezeket az eredményeket többnyire alacsonyabb testzsírszázalékkal érik el, mint az erőemelők, tehát ha a maximális erőnövelés lenne a céljuk, okoznának meglepetéseket.

Tippek a hatékonyabb erőedzésért

A testépítés és a futás

Fekete László válasza az őt ért sérelmekre

Miért nem olimpiai sportág az erőemelés?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük