A lumbágó kezelése

Nem muszáj túlterhelni derékizmainkat ahhoz, hogy ránk törjön a jellegzetes éles fájdalom. A lumbágó sokszor a semmiből csap le, leginkább a 25-50 éves korcsoport van kitéve ennek a veszélynek.

LumbágóHogyan alakul ki a lumbágó?

A tüneteket egy ideg becsípődése okozza a gerincoszlop alsó (lumbális) szakaszán. A csigolyák kimozdulnak (sokszor akár 1 centiméter is lehet az elmozdulás), és irritálják az ideggyököt. A lumbágó (derékfájás) a leggyakoribb mozgásszervi betegség. Ha a lumbális 4 és 5 csigolya a lábvezérlő idegeket irritálja, isiászról (ülőideg zsábáról) beszélünk.

A derékfájás kialakulásában szerepet játszik az, hogy az evolúció során még nem erősödtek meg kellőképpen az ágyéki csigolyák, és ez a terület egyben a gerinc legsérülékenyebb részét jelenti. A lumbágó esélyét növeli a helytelen testtartás és a derékizmok gyengesége is. Nem segít a megelőzésben az ülő munka és életmód folytatása sem.

A fájdalom jelentkezhet hirtelen, például nagy súlyok emelésekor, de kialakulhat fokozatosan is. Fájhat a derék folyamatosan, szakaszosan, vagy bizonyos testhelyzetekre, cselekvésekre specializálódva is, például tüsszentésre, rázkódásra jelentkezhet a fájdalom.

A derékfájást ki kell heverni

Ha kínzó derékfájás gyötör, ne végezz olyan gyakorlatokat, melyek jelentős terhet rónak a gerincoszlopodra. Felejtsd el egy időre a guggolást, felhúzást, evezést, és minden mást, aminek végzése közben a fájdalom legcsekélyebb jele mutatkozik.

Kerüld a puha fekhelyet, és helyett aludj deszkán, vagy más keményebb aljzaton. Ha súlyos, állandó fájdalom gyötör, legjobb, ha egész nap ezt teszed. Segíthet, ha fekvés közben felhúzod térdeidet, így tovább csökken a derék terhelése.

Ha az ágynyugalom kevésnek bizonyul, szájon át szedhető, vagy bedörzsölő fájdalomcsillapítók használata javasolt, masszázzsal kombinálva. Ezek eredménytelensége injekciós kezelést vonhat maga után. A kezelést azonnal meg kell kezdeni, mert a tünetek krónikussá válása után lassabb a gyógyulás.

A lumbágó megelőzése

A fájdalmas betegség rendszeres testmozgással és a deréktáji izmok erősítésével megelőzhető. Ülőmunka végzés esetén rendszeresen állj fel, mozgasd meg tagjaidat! A helyes testtartás elsajátítása már gyermekkorban meg kell, hogy történjen, hogy ezáltal a mindennapok részévé váljon.

A deréktáji izmok erősíthetők törzsemeléssel, és minden olyan gyakorlattal, ami ezt a területet is megdolgoztatja. Fontos viszont, hogy ne próbálgasd egyismétléses maximumaidat minden héten, és a veszélyesebb gyakorlatokat csak alapos bemelegítés után végezd. Mindig legyen elegendő számú bemelegítő sorozatod, nehogy baj történjen.

 

Szükség van-e nagy súlyokra?

Ízületvédelem – ezeket a hatóanyagokat keresd!

Bevérzett a szemed? Ne ess pánikba!

Az ízületi gyulladás kezelése

Orvosok és a testépítés

185 kg ölte meg a fekvenyomót

A testépítés fájdalmas momentumai: rotátor köpeny sérülés

Edzés és élet porckorongsérvvel

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük