A kitartás fogalma

Sokan megdicsértek már a kitartásomért, állhatatosságomért. 17 éve edzek, de nem nagyon emlékszem, hogy valaha is eszembe jutott volna, hogy milyen kitartó vagyok és fegyelmezett. Heti 3-4-szer rá tudom venni magam, hogy lemenjek a terembe, és ott gyötörjem  magam? Nem igazán így működik ez nálam.

Amióta kezembe fogtam az első súlyzót, azóta imádok edzeni. Van, aki erre született, van aki arra, hogy remek szakács, műszaki rajzoló vagy rendőr legyen. Mindig világos céljaim voltak: a következő edzésen már nem 3-szor, hanem 5-ször nyomom ki a súlyt. Vagy megpróbálom azt a gyakorlatot x kilóval nagyobb súllyal végezni. Az igazság az, hogy inkább vissza is kellett fognom magam néha. Heti 7 edzés – ebből 7-szer mellezni is – nem volt okos dolog, bár valami miatt így is elkezdtem nőni. A kezdők már csak ilyenek, akármit csinálnak, fejlődnek.

Ez az időszak természetesen nem tart örökké, néhány hónap után óhatatlanul megérkezik mindenkinél az első holtpont. Ekkor hagyja abba a kezdetben még igen eltökélt edzőtársak 99,99 százaléka az edzést.

“3 hónap eltelt, de még mindig nem vagyok Mr. Olympia szinten. Még mindig nincs 50-es karom… Szart sem ér az egész, nem fognak utánam fordulni a strandon. ” Hát öcsém, ilyen felfogással nem is fogod megközelíteni egyik álmodat sem. Tegyük hozzá, hogy egy Mr. Olympiára való kijutás nem csak attól függ, hogy milyen szinten állsz, hanem kőkemény politika is sajnos… No de maradjunk a mi szintünkön. Csak nézz körül, hány 50-es karú emberke mászkál közöttünk? Hát nem túl sok. És aki rendelkezik is ezekkel a méretekkel, nem valószínű, hogy 3 hónap alatt érte el. Sok-sok év munkája van egy ilyen fizikumban.

Tűzz ki kisebb célokat

Nem azt mondom, hogy ne lásd lelki szemeid előtt, hogy milyen szeretnél lenni ÉVEK MÚLVA. De kellenek a reális célok is, amikért hétről hétre küzdesz. 6-ot guggoltál 50 kilóval? Jövő héten próbálj 8-at, és emelheted 55-re. Előfordul, hogy nem sikerül elérned a kitűzött rövidtávú célt. Ilyenkor gondolkozz el azon, vajon mi lehet a hiba. Eszel 3 óránként? Megvan a 2g/testsúlykilogramm fehérje minden nap? Megkapja szervezeted a napi 5g/testsúlykilogrammnyi szénhidrátot? Pihensz eleget? Nem vagy túledzett? Ha ezek egyike sem áll fenn, akkor fejlődni fogsz idővel, mindössze egy kis türelemre van szükség. Fontos tehát, hogy pozitívan fogj fel minden edzéssel kapcsolatos dolgot. Ha nem tudod minden héten növelni a súlyokat, akkor csak várj, amíg “lecsapódik” a befektetett munka eredménye. Működik.

Kitartás helyett

Ha úgy állsz hozzá, hogy márpedig “muszáj, és kell, és erőt veszek magamon”, akkor előbb-utóbb el fogsz bukni. Senki sem elég kitartó ahhoz, hogy évekig azt csinálja, amit igazából ki nem állhat. Ezért hagyják abba a januárban edzést elkezdők az egészet. Megunják, mentálisan kimerülnek. Fokozottan igaz ez a nőkre, hiszen egy nő csak kivételes esetben kezd edzőterembe járni azért, hogy izmos legyen. Ellenkezőleg: nem akarnak izmokat egyáltalán. Most ne beszéljünk arról, hogy akár 3-4 kiló izom megszerzése is mekkora munka, pláne egy nőneműnek, akiben nem igazán teng túl a tesztoszteron.

Szóval izmokat növelni világosabb, mérhetőbb cél, mint az, hogy “alakot formáljon”, vagy “egy kicsit fogyjon” valaki. Mert ahhoz, hogy súlyt adjunk le, nem tudunk olyan számszerűsíthető megoldásokat alkalmazni, mint például a használt súlyok vagy az ismétlésszám növelése. Meg kell találni a módját annak, hogy világosan lássuk az értelmét annak, amit csinálunk. Szeresd az edzést, bármi célod is legyen vele. Gondold át, hova jutsz majd a sport segítségével, lebegjen előtted álmaid fizikuma, és az a sok lépcsőfok, amelyeket lassan, de biztosan magad mögött hagysz.

 

Az ideális edzőterem – itt edzünk mi!

Fél életem az edzőteremben

Motivációs képsorok tömegeléshez

Testépítés, nem épp ideális körülmények között

A megélhetési fitneszoktatók országa lettünk

 

Vélemény, hozzászólás?