A fogkő kialakulásának oka, és kezelése

FogkőA fogkő a testépítő étrend egyik sajnálatos velejárója. A napi 6-8 étkezés ideális feltételeket biztosít a kőképződéshez, hiszen szinte kizárt, hogy minden esetben fogat is tudjunk utána mosni.

Hogyan alakul ki a fogkő?

A fogkőképződés elsődleges feltétele a szájhigiénia tökéletlensége. Ez nagyon könnyen teljesül, hiszen elég, ha elblicceljük a fogmosást, vagy nem végezzük megfelelő alapossággal. A feloldódott ételmaradék úgynevezett plakkot képez, ami mágnesként vonzza magához a baktériumokat és gombákat. Ezzel el is kezdődött a fogkő kialakulása.

A tenyészet egyre csak szaporodik, és a plakk egyre több ásványi sót vesz fel az általunk elfogyasztott ételekből. A nyálból felvett kalcium és foszfát miatt a lerakódás egyre keményebb lesz, majd később elmeszesedik. A meszes plakkot már fogkő néven illetjük.

Nem csak a fogak között és azok felszínén alakulhat ki. Fogkő képződhet az íny alatt is, ami veszélyesebb, mert nem is tudunk a létezéséről.

 

Nem érdemes a fogkő eltávolításával házilag próbálkozni, mert csak felsérted vele az ínyedet, megnyitva az utat a rejtett kőképződésnek. Bízd ezt a fogorvosra, aki ultrahangos és – súlyosabb esetben – manuális eszközeivel szakszerűen elvégzi a műveletet. A beavatkozás minimális fájdalommal jár.

A látható fogkő általában sárgás vagy szürkés színű. Savat termel, melynek következtében lassan szétmarja a fogzománcot, és a fog kilyukad.

A fogíny alatt élő anaerob (oxigénszegény környezetben élő) baktériumok pedig a fogínyt és a csontot károsítják. Tevékenységük eredménye a vérző és gyulladt fogíny, ami már nem képes a fogakat kellő erővel tartani. A következmény magától értetődő: fogaink elvesztésével kell számolnunk.

A fogkő-eltávolíttatásra legalább évente egyszer szánj egy kis időt, mert súlyos ínybetegségeket, és fogaid meglazulását, elvesztését okozhatja.

A helyes fogmosás

Az ideális persze az lenne, ha minden étkezés után meg tudnánk mosni a fogainkat. Erre elég ritkán van lehetőség, de napi két alkalom már megfelelő ahhoz, hogy nagyjából védve legyünk a fogbetegségektől. Érdemes ezt kiegészíteni fogkrémes szájöblítéssel – ezt szinte bárhol elvégezhetjük, ahol van mosdó, illetve segíthet étkezések között a cukormentes rágógumi is.

Az sem mindegy, hogy milyen a fogmosás technikája. A fogkefe sörtéje félig az ínyen, félig a fogfelszínen helyezkedjen el, majd körkörös mozgással igyekezz fellazítani és eltávolítani a lerakódásokat. Nem szabad túl nagy erőt kifejteni, mert felsértheti a fogínyt. Tisztítsd meg a hátsó őrlőfogakat is, mert a fogkő leggyakrabban ott kezd el kialakulni, ahol ritkábban jár fogkefe.

Fordíts figyelmet a fogközökre is, mert az ételmaradékok előszeretettel telepszenek meg ezekben a kis résekben. Jó szolgálatot tehet egy kis fogselyem, vagy a még nem annyira közismert fogköztisztító kefe.

Íme az elrettentő példa. Ne nézd meg a videót, ha érzékeny a gyomrod!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük