A diéta alapszabályai

A diéta szó jelentése: céltudatosan szabályozott étrend. Nem csak a zsírégetést, és ezzel végső soron az áhított „fogyást” elősegítő rendszerek tartoznak ide, hiszen speciális étrend szükséges a tömegnöveléshez, illetve akkor is, ha valamilyen emésztőrendszeri, vagy egyéb betegségben szenvedünk.

Persze a nagy többség fogyási célra alkalmazza a diétát, jellemzően évente két alkalommal: januárban, a nagy fogadalmak idején, illetve nyár elején, a strandszezon előtt nem sokkal. Hátha le lehet adni egy hét alatt 50 kilót… Na nézzük, mit érdemes az eszedbe vésni, ha kezdő diétázó vagy.

A fogyás nem egyenlő a zsírvesztéssel

A kamudiéták kiötlői ügyesen kihasználják ezt a tévhitet. A fogyatékos diéták egytől-egyig arra épülnek, hogy a szervezetet éheztetik, ami izomveszteséget okoz. Ha nincs megfelelő fehérjeutánpótlás, még véletlenül sem fogunk zsírt égetni, a zsírnál nehezebb fajsúlyú izom viszont szélsebesen odavész. A mérleg kevesebbet mutat, hurrá, örülünk! Aztán az illető elbizonytalanodik, mikor tükörbe néz. Itt valami nem stimmel, hisz még rosszabbul néz ki.

Tanács: mindig fogyassz elegendő mennyiségű állati fehérjét, ha diétázol. A minimum napi 2 gramm testsúlykilogrammonként. Ne éheztesd a szervezetedet! Egyél legalább napi 5-ször, és mindegyik étkezésed teljes értékű legyen. Ez azt jelenti, hogy tartalmazza a napi fehérjebeviteled ötödét-hatodát, és legyen mellé valamilyen energiaforrás is. Ez a nap első felében összetett szénhidrát, a második felében esszenciális zsírsav legyen. Ha ketogén diétát csinálsz, akkor értelemszerűen a zsír dominál, a szénhidrát-feltöltő napokat leszámítva.

Megfelelő mozgásformák, a végletekig leegyszerűsítve

A fogyni vágyók tudatlanságát kihasználandó, szinte havonta „találnak fel” valamilyen csodamódszert, csak azért, hogy úgynevezett „edzők” magukhoz édesgessék a népet, hogy aztán a kis tanfolyamukon majd csupa móka és kacagás keretében elhitessék velük, hogy az akár havi több tízezer forintba kerülő ugrabugrálás az üdvözítő módszer. Ugyanez igaz a súlyzós edzés „alternatívájaként” terjedő eszközökre.

Tanács: ne bonyolítsd meg. A súlyzós és aerob edzés kombinációjánál nincs jobb zsírégető mozgásforma. Ráadásul az aerob edzés teljesen ingyen van, már ha hajlandó vagy felülni a nyamvadt kerékpárra, vagy legyalogolni pár kilométert.

Figyeld a tested jeleit

Nem érdemes naponta méregetned magad, de hetente egyszer azért ellenőrizd a fogyás mértékét. Ha a mérleg több mint egy kiló mínuszt mutat, sanszos, hogy a kelleténél több izom is odalett. Emeld meg úgy 200 kalóriával az energiabeviteledet – ez 50 gramm szénhidrátnak, vagy 20 gramm zsírnak felel meg. Tartsd ezt a mennyiséget egy hétig, és a következő mérés eldönti, hogy merre tovább. Ha viszont a fogyás nem éri el a fél kilogrammot, csökkentsd a kalóriabevitelt, elsősorban a szénhidrát mennyiségének megnyirbálásával.

Az utolsó szabály tehát: mindig alkalmazkodj a változáshoz, és ne ülj a seggeden, ha az eredmény elmarad a várttól.

 

Hülye kérdések diéta alatt

Szétválasztó diéta

ThermoCuts – a legújabb fogyókúrás átverés

Kinek üzlet a fogyókúra?

Diéta, és a „leküzdhetetlen” akadályok

Xtreme Gain – a kockahas átverés

Level diéta – a hülyeség határtalan

Tévhitek a testépítés körül

Atkins diéta – kerüld a szénhidrátot

 

 

 

One comment on “A diéta alapszabályai”

Vélemény, hozzászólás?